Försening på grund av försening

Försening på grund av försening

Miljöpartiet vill att SL förbättrar servicen till resenärerna. Det duger inte 2017 att bussresenärerna möts av beskedet att det är försening på grund av försening.
- Tekniken finns. Det som saknas är ett större resenärsfokus hos SL, säger Malin Fijen Pacsay (MP) ersättare i trafiknämnden i Stockholms läns landsting.

Miljöpartiet har full förståelse för att SL inte kan garantera att alla bussar går i tid. Däremot måste de höja ambitionen avsevärt när det gäller att ge resenärer information när bussen är sen eller när något annat inträffar som påverkar resan för resenären.

-Det här är självklart i en modern kollektivtrafik och tekniken finns. Det handlar om att resenärerna måste kunna lita på kollektivtrafiken. Problemet är att kollektivtrafiken hamnat på efterkälken när det gäller service till resenärerna. Det blir så när landstinget fokuserar på relationen till operatörerna istället för till resenärerna, säger Malin Fijen Pacsay (MP).

Idag på Landstingsfullmäktige lyfts Miljöpartiets interpellation för ett bättre kvalitetsledningssystem i kollektivtrafiken.

Idag har vi ett system där kollektivtrafikoperatörerna prioriterar att leva upp till kraven som ställs i de avtal de skrivit med landstinget. Det gör att de fokuserar mer på det än på resenärerna. Här bör SL ta rollen som länken som sammanställer informationen och ser till att den kommer resenären till del och är pålitlig.

-En resenär som har bråttom till jobbet har ingen större glädje av att veta att bussbolagets förseningar är inom avtal, när hennes buss är en kvart försenad och det saknas information om det, säger Malin Fijen Pacsay.

Det här gäller även när resenärerna skickar in klagomål. Istället för snabb återkoppling och åtgärd är risken stor att klagomålet bara blir en siffra i en sammanställning över klagomål.

-Rapporterar du som resenär att din buss är ostädad är det den som ska städas och det snabbt. Med dagens system blir det kanske på sikt att bussoperatören städar bussarna på den linjen bättre.

Kvalitetsförbättringar kan även spara in kostnaderna för SL i och med ett effektivare system där konsekvenser av förseningar minimeras.

Miljöpartiet vill:

1. Att SL arbetar tillsammans med operatörerna för att sätta resenärens behov i fokus.

2. Utrusta alla bussar med GPS. Då blir det möjligt för resenärer och chaufförer att se var alla bussar befinner sig. Det hjälper också chaufförerna att hitta rätt till exempel om en linje dras om tillfälligt.

3.Att Kundservice fokusera mer på att snabbt åtgärda och återkoppla fel som resenärer anmäler. Fokus måste vara på kvalitetsförbättringar som kommer resenärerna tillgodo.