Fler önskade och älskade barn

Fler önskade och älskade barn

Miljöpartiet i Stockholms läns landsting är positiva till regeringens förslag att ge ensamstående kvinnor samma rätt som gifta par till assisterad befruktning. Ett förslag som regeringen lägger på riksdagens bord i sommar.

– Det är ett viktigt beslut som öppnar möjligheter för fler önskade och älskade barn. Vi ser gärna att Stockholms läns landsting får driva det här som ett pilotprojekt, säger Susanne Nordling, oppositionslandstingsråd (MP).

I en TT-artikel med rubriken ”Boom av ensamma mammor väntas” menar företrädare för sjukvården att beslutet kommer innebära en ökad efterfrågan på behandlingar, vilket kan leda till att köerna växer.

– Så kan det bli och det är ett problem att det i förslaget bara är på universitetssjukhus som donerade ägg och spermier får användas. Här borde man titta på Danmark där assisterad befruktning också är möjlig på barnmorskeledda kliniker, säger Marie Helena Fjällås, ersättare i Hälso- och sjukvårdsnämnden (MP).

I artikeln framkommer att flera landsting krävt ekonomisk kompensation av staten om förslaget blir verklighet.

– Det viktiga här är att det är samma villkor som gäller för alla ofrivilligt barnlösa. Det ska inte spela någon roll vad du har för sexuell läggning eller civilstånd, säger Marie Helena Fjällås.

Kontakt:

Tobias Östberg, pressekreterare (MP) Stockholms läns landsting