Familjerna har flyttat in, var är tåget?

Familjerna har flyttat in, var är tåget?

De boende i Ursvik i Sundbyberg får fortsätta vänta på tvärbanan. Att tvärbanan tycks skjutas på framtiden är bara ett exempel på hur landstingets ekonomi slår mot kollektivtrafiken.
- Jag förväntar mig att moderaterna berättar exakt vilka nya spår och linjer de tänker lägga på is, säger Malin Karlsson (MP) trafikpolitisk talesperson Stockholms läns landsting

Moderaterna har kört landstingets ekonomi i botten och förvaltningen i landstinget föreslår nu att byggstarten på tvärbanans Kistagren skjuts till 2022. Det här betyder att de boende i Ursvik i Sundbyberg får fortsätta vänta på tvärbanan. Det här har gjort resenärer, boende i området och politiker i kommunen upprörda.

- Jag förstår att många blir upprörda när moderaterna i landstinget sätter käppar i hjulen för människors vardag och för Sundbybergs utveckling, säger Malin Karlsson (MP) trafikpolitisk talesperson i Stockholms läns landsting.

Sundbyberg är en kommun som tar ansvar för bostadbyggandet och som vill bygga hållbart. Och här är tvärbanan en viktig pusselbit.

- För Sundbyberg är det viktigt att tvärbanan börjar rulla, moderaterna verkar nöjda med att bara skjuta projektet framför sig. Tyvärr är tvärbanan här bara ett exempel på det. Förvaltningen i landstinget menar nu att det blir nödvändigt att frysa satsningar på nya spår och linjer, säger Malin Karlsson.

Hon kräver därför att moderaterna i landstinget lägger korten på bordet och berättar för resenärer och kommuner vilka nya spår och linjer de tänker lägga på is.

- Jag förväntar mig att moderaterna redovisar det så att vi sedan i landstingsfullmäktige kan ta ställning. Jag känner också en fortsatt oro för finaniseringen av tunnelbanan, säger Malin Karlsson (MP) trafikpolitisk talesperson.