Färdtjänsten tas över av SL - hafsverk enligt Miljöpartiet

All verksamhet inom färdtjänstnämnden förs nu i rekordfart över till SL, förutom myndighetsutövningen. Den nya organisationen ska vara i drift 1 juli. Miljöpartiet är kritiskt till hur ärendet slafsats fram och föreslår avslag idag eftersom inte handikapporganisationerna fått yttra sig tillräckligt.

Idag väntas landstingsfullmäktige besluta om sammanslagningen efter ett extrainsatt möte med landstingsstyrelsen. 70 000 funktionsnedsatta stockholmare omfattas av beslutet, de flesta äldre.

Handikapporganisationerna har enligt protokoll förutsatt att de skulle få ge preciserade synpunkter vid ytterligare tillfälle innan beslutet fattas.
- Det har gått oerhört fort. Man har inte tagit tillräcklig hänsyn till handikapporganisationernas syn i frågan, säger Vivianne Gunnarsson (MP), ledamot i landstingsstyrelsen, landstingsfullmäktige och "Gröna seniorer".

-  De som reser med färdtjänsten måste kunna lita på att man blir hämtad och lämnad där man ska.  Den lilla människan får inte försvinna i SL:s stora organisation. Att bevaka kvaliteten och garantera en rättsäker process för färdtjänstresenärerna är något som vi i Färdtjänstnämnden måste ansvara för även i framtiden, säger Cecilia Engström (MP), ledamot i Färdtjänstnämnden.

- Vi vill ha garantier för att kvaliteten på bemötandet och tillgängligheten inte försämras ytterligare. Kunskapen om funktionsnedsättningar är mycket viktig i trafikverksamheten, säger Vivianne Gunnarsson.

Vad är syftet?
Miljöpartiet föreslår att de inblandade ska ges längre tid att komma med en tydligare redovisning. Mycket är oklart: hur ska återstående myndighetsutövning fungera, vilka är samordningsfördelarna av förslaget, var ska upphandlingen av specialfordon och taxi ske, och hur ska uppföljning och kvalitetskontroll och konsekvenserna för färdtjänstens resenärer gå till? Miljöpartiet vill även remittera frågan till kommunerna.

Personal får sluta
Sammanslagningen kommer sannolikt även tvinga personal att sluta enligt underlaget. "Målet" är att alla tillsvidareanställda ska erbjudas fortsatt anställning. Det ska uppnås genom avtalspensioneringar, omplacering till vakanser och att visstidsanställningar och vikariat inte förlängs.

Vivianne Gunnarsson (MP), 070-352 03 55
Cecilia Engström (MP), 070-247 75 40