Ett första steg i rätt riktning

Ett första steg i rätt riktning

Idag skriver oppositionslandstingsrådet Susanne Nordling (MP) på DN-debatt tillsammans med företrädare för fem andra partier i Stockholms läns landsting. Sex partier har enats om att utveckla ett nytt ersättningssystem för primärvården.

- Det här är ett första steg i arbetet med att utveckla en mer jämlik hälso- och sjukvård i hela länet. Det ligger i linje med den utveckling av primärvården vi i Miljöpartiet länge velat se, säger Susanne Nordling (MP) oppositionslandstingsråd.

Dagens ersättningssystem är kostnadsdrivande och har bidragit till en utveckling mot en mer ojämlik vård. Ersättningen har premierat enklare besök för människor med lindriga vårdbehov, framför patienter med en mer komplex sjukdomsbild. Det har lett till att vi idag har flera vårdcentraler och läkare i välmående områden och färre i mer utsatta.

- Med det nya systemet gör vi en omfördelning av sjukvårdsresurserna. Men Miljöpartiets politik för primärvården har betydligt högre hälsoambitioner. Vi kommer noga följa utvecklingen och särskilt fokusera på att vården blir jämlik för alla i länet.

Den första januari 2016 inför landstinget det nya ersättningssystemet som sedan kommer att utvecklas ytterligare fram till 2018.

-År 2018 vill vi att personalen åter ska ha makt i sin hand att utforma och utveckla sin vårdverksamhet, och att vården ska utgå ifrån patientens behov och vara personcentrerad. Politiken ska bevaka att vården håller hög kvalité och att den är hälsofrämjande.

För mer information, kontakta Tobias Östberg, pressekreterare 0708-829515