En ny politik för döden: Inför en dödförklaringsgaranti

Miljöpartiets Helene Sigfridsson är oroad över situationen på bårhusen i Stockholm och tycker det behövs en mer genomtänkt politik för döden. - Jag har fått rapporter om resursbrist och problem i hanteringen av avlidna i Stockholm. Det behövs en politik för döden - ett område som många väjer för av förklarliga skäl, säger Helene Sigfridsson, Miljöpartiets toppkandidat i Stockholms landstingsval.

Helene Sigfridssons första förslag för ett tryggare avslut är en dödförklaringsgaranti.
- Det ska inte ta mer än 24 timmar att avgöra ett dödsfall. Det finns exempel på St Göran i Stockholm på när det tagit två dygn. Det är oacceptabelt för de närstående, säger Helene Sigfridsson.

- Andra viktiga frågor är hur vi kan skapa en miljövänligare hantering av avlidna och att alla oavsett trosuppfattning får ett avslut i sjukvårdens bårhus och kapell som upplevs som värdigt. Det handlar också om hur snabbt man får tillträde till sin anhörig, säger Helene Sigfridsson.

För mer information
Helene Sigfridsson, (MP) landstingsledamot, toppkandidat Stockholms landsting, ledamot partistyrelsen, 076-628 75 55
Elisabeth Richter, pressekreterare för Miljöpartiet i Stockholms läns landsting, 070-737 45 09