Budgetdebatt sjukvård: 67 procent vill ha mer förebyggande vård

Idag debatterar Stockholms landsting sjukvårdsbudgeten 2010. Miljöpartiet satsar 678 miljoner kronor mer på hälso- och sjukvården än majoriteten. Fokus är på förebyggande.
– Miljöpartiet höjer inga patientavgifter 2010, varken i akut- eller primärvård. Vi vill istället ta bort avgiften för akutvård för barn och satsa 200 miljoner på ökad folkhälsa, säger Lena-Maj Anding, (MP) gruppledare.

67 procent av stockholmarna vill ha ”något mer” eller ”mycket mer” förebyggande hälso- och sjukvård visade Regionplane- och trafikkontorets eftervalsundersökning 2006. Folksjukdomar som cancer, smärta och värk, hjärtsjukdom och psykisk ohälsa motverkas med förändrad livsstil och nya arbetssätt i vården visar forskning. En tredjedel av all cancer kan förebyggas enligt Nationella Cancerstrategin.
– Vi håller med stockholmarna om att det behövs ett paradigmskifte till mer förebyggande hälso- och sjukvård. Det måste vi landstingspolitiker ta ansvar för, säger Lena-Maj Anding.

För tredje året i rad föreslår Miljöpartiet ett Hälsoval Stockholm istället för Vårdval Stockholm. Hälsoval Stockholm är Miljöpartiets modell för en primärvård där folkhälsoarbete premieras och vårdersättning fördelas rättvist i länet utifrån behov.

MP vill satsa 200 miljoner kronor på förebyggande arbete och behandling av psykisk ohälsa och värk.  Personalkompetensen på vårdcentralerna ska kompletteras med hälsopedagogiska livsstilssamtal, mer psykoterapi och kiropraktik, naprapati och sjukgymnastik. Besök hos kiropraktor/naprapat/sjukgymnast i primärvård ska kosta 140 kronor vid första besöket och därefter 70 kronor per gång. Besöken ska ingå i högkostnadsskyddet.

– Kropp och själ hör ihop. Kopplingen mellan fysisk och psykisk ohälsa måste stärkas, det gäller särskilt inom psykiatrin. Alla psykiatripatienter ska utredas somatiskt och få stöd för en hälsosammare livsstil. Patientinflytandet ska öka, psykoterapi ska ges till fler och vårdavdelningarna ska rustas upp, säger Lena-Maj Anding.

Miljöpartiets budget kompenserar, till skillnad från majoriteten, för löneökningar så att vårdpersonalen får den lön de förhandlat om. Partiet satsar också på jämställdheten.
– Minskat våld är ett prioriterat område. Vi vill öppna två nya mottagningar för våldsutsatta personer, en för kvinnor och en för män. För att kontrollera att landstinget arbetar jämställt vill vi även skapa ett jämställdhetskansli, säger Lena-Maj Anding.

För mer information:
Lena-Maj Anding, (MP) Gruppledare i Stockholms läns landsting