Akademiska och Karolinskas konkurrens ett hinder för hjärttransplantationerna

Idag bekräftade Rikssjukvårdsnämnden att man ger Skånes- och Sahlgrenskas universitetssjukhus tillstånd att bedriva hjärttransplantationer som rikssjukvård. Beslutet innebär att det i hela Svealand med en befolkning på 3,7 miljoner människor inte finns ett tillstånd att transplantera hjärtan. Brist på samverkan kan ligga bakom beslutet tror Miljöpartiets landstingsråd i Stockholm och Uppsala.

– I likhet med Göteborg – Lund behöver Uppsala – Stockholm samarbeta bättre gällande rikssjukvård. Konkurrensen mellan Akademiska sjukhuset och Karolinska sjukhuset har visat sig vara förödande när Riksjukvårdsnämnden fördelar riksuppdrag, säger Johan Edstav, landstingsråd för Miljöpartiet i landstinget i Uppsala län.

–  Stockholm-Uppsala behöver samarbeta och samverka istället för att konkurrera, då förbättras förutsättningarna avsevärt för båda sjukhusen att få riksuppdrag. Vid en rödgrön valseger i landstingen hoppas jag nästa ansökan om rikssjukvård ska vara gemensam, säger Raymond Wigg, landstingsråd för Miljöpartiet i Stockholms läns landsting.

Johan Edstav, (MP) landstingsråd Uppsala län, 070 – 611 00 77
Raymond Wigg, (MP) landstingsråd Stockholms län 070 – 737 44 16