22 vårdcentraler till salu

Idag beslutar ett extra landstingsfullmäktige att sälja ut 20 vårdcentraler och 2 barnmorskemottagningar (se lista) om en "betryggande andel" av personalen vill det. Vad en betryggande andel innebär kan inte Moderaterna svara på, utan det ska tjänstemän avgöra. Miljöpartiet är mycket kritiskt och föreslår att personalen får bilda intraprenader istället.

- Miljöpartiet tycker landstingets politiker ska fatta beslut om enskilda försäljningar - inte tjänstemän. Personalen riskerar att bli lurad och facken har inte heller fått förhandla, säger Lena-Maj Anding, (MP) gruppledare och ledamot i landstingsfullmäktige.

- Vi misstänker att vårdcentraler som ville bli egna nu kommer tas över av stora vårdföretag som har muskler att bjuda över personalen i ett öppet anbudsförfarande, säger Vivianne Gunnarsson, (MP) ledamot i landstingsfullmäktige och landstingsstyrelsen.

Istället vill Miljöpartiet erbjuda personalen möjlighet att bilda intraprenader.
- Intraprenader ger ökat självbestämmande och möjlighet att utveckla den egna verksamheten. Avtal kan slutas över flera år så att man uppnår ekonomisk stabilitet. Med dagens beslut är talet om personalens inflytande ren lögn, säger Lena-Maj Anding (MP).

Fackförbunden har uttryckt oro över det oklara rättsläget och hur personalens möjlighet till inflytande och information ska hanteras. Sedan oppositionen begärde minoritetsåterremiss förra veckan har inte ärendet förändrats och inga nya förhandlingar har förts med fackliga representanter. Vårdenheterna omfattar 630 anställda.

Lena-Maj Anding (MP) gruppledare, ledamot landstingsfullmäktige
Vivianne Gunnarsson (MP) ledamot landstingsfullmäktige och landstingsstyrelsen