Färgglada chokladupplevelser med Ritter Sport!

1912 startade Alfred och Clara Ritter företaget Ritter Sport, där sport kom in i bilden med anledning av att chokladkakans storlek var anpassad att gå ner i kavajfickor i samband med sportaktiviteter. Mycket har hänt sedan dess och idag har företaget över 1 000 anställda och säljs i över 100 länder världen över.

Nu kommer äntligen konfektyrvarumärket Ritter Sport tillbaka till Sverige med sitt breda utbud av chokladkakor. Totalt lanseras 10 unika smakkombinationer där tanken är att varje chokladfantast ska hitta sin egen favoritsmak. Smakkombinationer som även består av 100 gram premiumchoklad som tillverkas av certifierad hållbar kakao som Ritter själva anskaffar. Dessutom är chokladen gjord på få, naturliga ingredienser så som hela nötter istället för nötkross och fruktbitar istället för fruktsmaksättning.

I Nut selection – serien ingår 4 olika smaker, varav 20–25% av kakan består av nötter så som cashew, mandel eller hasselnötter. I Colorful variety – serien ingår 6 unika choklader med olika välsmakande fyllningar.

Företaget har en varumärkesfilosofi om att deras choklad ska vara hållbar men också modern och full av glädje och godhet. Chokladen ska vara riktigt god och gjord på de bästa ingredienserna men den ska också vara rättvis mot både människor och vår natur.

Ritter bjuder på färgglada chokladupplevelser och från och med v.7 hittar man deras goda chokladkakor i hyllorna hos Citygross, Matrebellerna, utvalda ICA butiker och från v.19 även hos Coop. Till sin hjälp har de Movement som ansvarar för hela distributörsledet; logistik, KAM, marknad och aktiv säljkårsbearbetning i butik.

Ola Dagliden, Commercial Agent för Ritter om det nya samarbetet: ”Det känns väldigt bra att äntligen på riktigt etablera Ritter-Sport på den svenska marknaden! Efter att ha kört en pilot inom en grupp ICA butiker sedan förra sommaren ser vi nu att detta varumärke verkligen har hittat en lucka i kategorin och tillför ökat värde och fler köpare.”It’s ALL GOOD!” kommer att vara det svenska temat. Vi har stora planer för Sverige och gör en jättesatsning nu när vi vet att konceptet fungerar. Samarbetet med Movement har varit otroligt bra och vi ser fram emot den här resan tillsammans. Doing the right thing to create really good chocolate!”

Frank Somander, Commercial Director på Movement Group, “Vi är oerhört glada över att få äran att lansera Ritter Sport i Sverige. Produkterna fyller ett hål i kategorin i form av premiumchoklad för mig själv i ett smidigt format. I det grundliga och professionella testprojekt som Ola har genomfört på Ritters vägnar tillsammans med ICA MP-gruppen så ser vi verkligen att varumärket tillför kategoritillväxt och är efterlängtad av konsumenten. Variationen är bred mellan de distinkta olika smakerna där alla lätt hittar sina egna favoriter. Mina personliga favoritsmaker är Jordgubb yoghurt och Honung saltade mandlar. Vår säljkår är nu fullt i gång att bygga distribution i butikerna för att säkerställa att alla får tag på just sin smak.”

Ritter
Ola Dagliden