Landets bästa tjejer går på ett Motorbranschcollege

Landets bästa tjejer går på ett Motorbranschcollege

I slutet av maj genomförde drygt 1 300 avgångselever Transportföretagens yrkesprov i kategorierna maskinteknik, personbilsteknik, bilskadereperation och lastbilsteknik. 116 gymnasieskolor över hela landet deltog.

En del av certifieringen som Motorbranschcollege är att eleverna ska skriva yrkesprov. Resultatet från årets yrkesprov visar att kvinnliga elever som går på ett Motorbranschcollege presterat toppresultat.

Landets bästa tjejer är:

• Bilskadereparatör: Sofia Lejon, Motorbranschens Tekniska Gymnasium, Göteborg
  • Lastbilsmekaniker: Elise Berg, Törnströmska gymnasiet, Karlskrona (skolan arbetar med MBC-certifiering)
  • Maskinmekaniker: Kajsa Nikumaa Eriksson, Edströmska Gymnasiet, Västerås
  • Personbilsmekaniker: Dominiqe Lindberg Tander, Jämtlands Gymnasium Fyrvalla, Östersund

- Det är mycket glädjande att kvinnliga elever på MBC-skolor presterar bäst i landet på yrkesprovet inom samtliga av de inriktningar vi certifierar. Motorbranschen behöver fler kvinnliga förebilder och Sofia, Elise, Kajsa och Dominiqe kan inspirera fler kvinnor att välja en karriär inom motorbranschen, säger Jonas Hehrne, verksamhetsledare Motorbranschcollege

För intervjuer med vinnarna kontakta Jonas Hehrne, Motorbranschcollege, mobil: 072-454 89 53, e-post: jonas.hehrne@motorbranschcollege.se

Regioner

Se film om Motorbranschcollege: https://www.youtube.com/watch?v=cl3KUHeUVac&t=6s

Skolor som är certifierade har tagit sig igenom sex kriterier som krävs för att kunna titulera sig Motorbranschcollege:

En säkrad kompetensförsörjning
Ett nära samarbete med bransch och företag på orten
Kvalitetssäkring och nöjda elever på de fordonstekniska programmen
Kompetensutveckling för yrkeslärare
Tillgång till ändamålsenliga maskiner, utrustning och lokaler
Ett kvalitetssäkrat arbetsplatsförlagt lärande

Läs mer på www.motorbranschcollege.se

Välkommen till Motorbranschcollege!

Motorbranschcollege är ett kvalitetssystem som riktar sig mot särskilt utvalda gymnasieskolor som tillhandahåller utbildningar mot motorbranschens yrken. Genom att initiera och stärka samverkan mellan gymnasieskolor och företag i motorbranschen vill vi höja utbildningskvaliteten.
På ett Motorbranschcollege läggs stor vikt på ett nära och strukturerat samarbete mellan skola, företag och bransch. Företagens engagemang är cen­tralt, eftersom det är genom ett starkt stöd från motorbranschens företag som skolan får rätt verktyg för att kunna erbjuda eleverna en relevant utbildning för arbetslivets behov.

Motorbranschcollege

c/o The Park Marievik Årstaängsvägen 21C 6 tr