Hedin Mobility Group inleder samarbete med Motorbranschcollege

Hedin Mobility Group inleder samarbete med Motorbranschcollege

Hedin Mobility Group och Motorbranschcollege gör gemensam sak för att utveckla de fordonstekniska gymnasieutbildningarna.

Motorbranschen är under stor och snabb förändring. I takt med att efterfrågan på elbilar, laddhybrider och vanliga hybridbilar slår nya rekord följer ett stort behov av rätt utbildad arbetskraft.

Som en möjliggörare i elektrifieringen av Sveriges fordonsflotta och en av landets största arbetsgivare inom service och verkstad är tillgång till kompetent personal nu och framåt en viktig strategisk fråga för Hedin Mobility Group. Därför inleder nu den europeiska fordonskoncernen ett samarbete med Motorbranschcollege.

Motorbranschcollege är ett initiativ mellan arbetsgivare och fack som syftar till att möta kompetensbehovet inom fordonsbranschen, ytterligare öka kvaliteten på utbildningen inom fordonsteknik och få fler ungdomar att söka till fordons- och transportprogrammet på gymnasiet.

”Det gäller att vi säkrar kompetensförsörjningen för vår bransch och där är gymnasieskolan en ytterst central del. Här behöver vi fortsatt jobba aktivt för en utbildning som elever söker sig till. Att stötta Motorbranschcollege är ett naturligt steg i detta arbete för att säkra kompetent arbetskraft i framtiden”, säger Peter Jürgensen, Aftersales Director på Hedin Mobility Group.

Samarbetet innebär ett engagemang från Hedin Mobility Group i några utvalda fordonstekniska gymnasieutbildningar som är certifierade Motorbranschcollege. Hedin Mobility Group kommer att erbjuda kompetensutveckling till yrkeslärare, tillgång till fordon och ta plats i lokala styrgrupper för att tillsammans med andra företag, politik och fack utveckla utbildningarna.

”Vi är mycket glada över att en stor aktör som Hedin Mobility Group ansluter till samarbetet inom Motorbranschcollege för att ytterligare stärka de fordonstekniska gymnasieutbildningarna. Det är glädjande att kunna lägga Hedin Mobility Group till den växande skara av företag i branschen som tecknar samarbetsavtal med oss”, säger Jonas Hehrne, verksamhetsledare för Motorbranschcollege.

Om Motorbranschcollege

Motorbranschcollege är ett samarbete mellan Transportföretagen och IF Metall.

Skolor som är certifierade Motorbranschcollege har tagit sig igenom sex kriterier som krävs för att kunna titulera sig Motorbranschcollege:

• En säkrad kompetensförsörjning
  • Ett nära samarbete med bransch och företag på orten
  • Kvalitetssäkring och nöjda elever på de fordonstekniska programmen
  • Kompetensutveckling för yrkeslärare
  • Tillgång till ändamålsenliga maskiner, utrustning och lokaler
  • Ett kvalitetssäkrat arbetsplatsförlagt lärande

Idag är 25 fordonstekniska gymnasieskolor certifierade Motorbranschcollege.

Se film om Motorbranschcollege: https://www.youtube.com/watch?v=pJXcXkw6anI

Läs mer på www.motorbranschcollege.se

Om Hedin Mobility Group

Med cirka 7 500 medarbetare och verksamhet i 13 länder är Hedin Mobility Group en av Europas största privatägda leverantörer av mobilitetslösningar. Nettoomsättningen var 28,2 miljarder kr under 2021 och koncernen sålde över 125 000 fordon*.

Hedin Mobility Group tillhandahåller försäljning av nya och begagnade person-, transport- och lastbilar samt servicemarknadstjänster till både privat- och företagskunder. Försäljning sker både online och via ett europeiskt återförsäljarnätverk om cirka 260 helägda anläggningar.

Koncernen representerar över 40 varumärken och är även importör för Ford i Sverige och Ford F-150 i Europa; Renault, Dacia och Alpine i Sverige och Danmark; Hongqi i Sverige och Nederländerna; Dodge och RAM i Europa; och för INEOS Grenadier i elva länder**, samt distributör för MG i Sverige och för BYD i Sverige och Tyskland.

Koncernens verksamhet omfattar därtill grossist- och distributionsverksamhet inom däck och reservdelar, hyrbilsbolaget Mabi Mobility AB, privatleasingbolaget Car to Go Sweden AB, företagsleasingbolaget Unifleet AB samt delägarskap i Pendragon PLC och iMove AS.

www.hedinmobilitygroup.com

Hedin Mobility Group ingår i Hedin Group-koncernen tillsammans med Tuve Bygg AB och I.A. Hedin Fastighet AB. Hedin Group är även delägare i Consensus Asset Management och Ripam Invest AB som äger Marstrands Kurhotell, Kurbadhus och Societetshus.

www.hedingroup.com

* Inkluderar ca 21 500 sålda fordon hänförliga till överlåtna verksamheter från Hedin Group AB i oktober 2021.

** Belgien, Nederländerna, Luxemburg, Sverige, Danmark, Norge, Finland, Estland, Lettland, Litauen och Schweiz.

Magnus Matsson
PR & Communication Manager, Hedin Mobility Group
press@hedinmobilitygroup.com

Jonas Hehrne
Verksamhetsledare Motorbranschcollege
jonas.hehrne@motorbranschcollege.se

Välkommen till Motorbranschcollege!

Motorbranschcollege är ett kvalitetssystem som riktar sig mot särskilt utvalda gymnasieskolor som tillhandahåller utbildningar mot motorbranschens yrken. Genom att initiera och stärka samverkan mellan gymnasieskolor och företag i motorbranschen vill vi höja utbildningskvaliteten.
På ett Motorbranschcollege läggs stor vikt på ett nära och strukturerat samarbete mellan skola, företag och bransch. Företagens engagemang är cen­tralt, eftersom det är genom ett starkt stöd från motorbranschens företag som skolan får rätt verktyg för att kunna erbjuda eleverna en relevant utbildning för arbetslivets behov.

Motorbranschcollege

c/o The Park Marievik Årstaängsvägen 21C 6 tr