Gå direkt till innehåll
Motorbranschcollege nationella styrgrupp består av Stefan Sjöquist, IF Metall, Lina Skoglund, IF Metall, Tomas Tärnfors, Transportföretagen, Maria Sjölin Karlsson, Transportföretagen, Conny Lundberg, IF Metall.

Möt ledamöter från Motorbranschcollege nationella styrgrupp

Motorbranschcollege nationella styrgrupp består av ledamöter från IF Metall och Transportföretagen. Deras uppdrag är att granska och återgranska skolor för att besluta om certifiering. Det innebär många besök på skolor runt om i Sverige för att hålla kvaliteten hög på den fordonstekniska gymnasieutbildningen.

Här får ni möta två av Motorbranschcolleges styrgruppsledamöter, Lina Skoglund, IF Metall och Tomas Tärnfors, Transportföretagen.

Lina, berätta vem du är och vad din roll är på IF Metall
Jag är central ombudsman på IF Metalls Arbetslivsenhet, där jag i huvudsak arbetar med det mesta rörande kompetensförsörjningsfrågor.

Tomas, berätta vem du är och vad din roll är på Transportföretagen
Jag är branschutvecklare på Transportföretagens avdelning för kompetensförsörjning. Förutom mitt engagemang i Motorbranschcollege arbetar jag bland annat med Yrkesprov och fortbildningar för yrkeslärare.

Varför är Motorbranschcollege viktigt för IF Metalls medlemmar?
- Motorbranschcollege är viktigt för IF Metall utifrån att våra framtida medlemmar får en kvalitetssäkrad yrkesutbildning som efterfrågas utav branschen. Det här resulterar i att de går ut i arbete med bästa tänkbara utbildning, där branschen varit direkt påverkande in i utbildningen, säger Lina Skoglund.

Varför är Motorbranschcollege viktigt för företagen?
- Företagen får en direkt kontakt med skola och elever. De får möjlighet att påverka utbildningen lokalt, både på skolan och vid APL-arbetet. Eftersom politiker fattar de ekonomiska besluten för skolan så är det viktigt för företagen att få sitta ned med både politiker, skolans personal och diskutera skolans lokala behov för en fortsatt modern och bra utbildning för regionen som de verkar i, säger Tomas Tärnfors.

Vad är roligast med styrgruppsarbetet?
- Det roligaste med min roll i styrgruppen är att få möjligheten att följa våra certifierade skolors utvecklingskurva över tid i samverkan med branschen, fack och politik. Men också att vi parter samverkar kring ett gemensamt mål, att få den bästa möjliga yrkesutbildningen för motorbranschen, tycker Lina.

- Att få träffa eleverna, våra framtida medarbetare och försöka påverka så att de får den bästa utbildningen och ett fint välkomnande i fordonsbranschen är det roligaste med styrgruppsarbetet avslutar Tomas.

Styrgruppsledamöter Tomas Tärnfors, Transportföretagen och Lina Skoglund, IF Metall

Välkommen till Motorbranschcollege!

Motorbranschcollege är ett kvalitetssystem som riktar sig mot särskilt utvalda gymnasieskolor som tillhandahåller utbildningar mot motorbranschens yrken. Genom att initiera och stärka samverkan mellan gymnasieskolor och företag i motorbranschen vill vi höja utbildningskvaliteten.
På ett Motorbranschcollege läggs stor vikt på ett nära och strukturerat samarbete mellan skola, företag och bransch. Företagens engagemang är cen­tralt, eftersom det är genom ett starkt stöd från motorbranschens företag som skolan får rätt verktyg för att kunna erbjuda eleverna en relevant utbildning för arbetslivets behov.

Motorbranschcollege

c/o The Park Marievik Årstaängsvägen 21C 6 tr