Morris Law företrädde ägarna av Toriro Power Solutions AB i försäljningen till Sparc Group

Morris Law är glada att tillkännage att vi har företrätt ägarna av Toriro Power Solutions AB vid dess försäljning till Sparc Group. Affären möjliggör en accelererad tillväxt och utökning av verksamheten inom förnybar energi och industriell elinstallation.

Toriro Power Solutions, grundat 2008 i Örnsköldsvik, har en omfattande erfarenhet inom elinstallationer för vindkraft, energilagring (BESS), ställverk samt skogs- och tillverkningsindustrin. Bolaget har åtta medarbetare och har historiskt installerat flertalet energiparker, inklusive 14 vindkraftparker och tre batterilagringsparker. För närvarande deltar bolaget i installationen av Nordens största batterilagringspark. Under 2023 hade bolaget en omsättning på 89 miljoner med en EBIT-marginal på nästan 19%.

Förvärvet av Toriro Power Solutions är ett strategiskt plattformsförvärv för Sparc Group, som förstärker deras position inom hållbar energiomställning och utökar deras geografiska närvaro till norra Sverige. Sparc Group, en entreprenörsdriven koncern, har sedan 2021 förvärvat 79 bolag inom VVS, el, nät, projekt och säkerhet, och närmar sig nu en omsättning på 2 miljarder.

I denna transaktion agerade Carl Friberg och Jesper Almqvist från Morris Law som juridiska rådgivare till säljarna tillsammans med säljarnas finansiella rådgivare från BDO, med projektgruppen bestående av Claes Nordebäck, Dan Öhman och Richard Johansson.