Stjärnskotten Niklas von Arnold och Simon Emanuel spelar på WiMP Live Session den 12 september

För två veckor sedan uppträdde veteranerna The Soundtrack Of Our Lives på WiMP Live Sessions scen och denna gång har WiMP valt ut två artister som tillhör främsta leden i den nya svenska urbana musiken – albumaktuella Niklas von Arnold och Simon Emanuel.

WiMP fortsätter att attrahera intressanta artister att spela på Live Session och kvällarna på Story Hotell har utvecklats till något utöver det vanliga. Artisterna uppträder inte bara inför publik utan även spelningarna spelas in av WiMP så att man kan lyssna på konserten i efterhand.  Den 12 september är det dags för albumaktuelle Niklas Von Arnold och Simon Emanuel att uppträda med sina senaste alster.

Albumaktuella Niklas von Arnold's musik är född ur soulen och uppvuxen i den svenska popen och fostrad av den Göteborgska melankolin. Nya albumet ”Relations” släpps den 19 september och firas med releaseparty under WiMP Live Session den 12:e september. Niklas kommer att framföra ett halv akustiskt set med låtar från det kommande albumet samt det tidigare albumet "Superman".

"Jag ser verkligen fram emot WiMP-giget och inte minst att få dela speltid med Simon Emanuel som precis släppt sin hyllade skiva. Jag var på WiMPs höstpremiär och såg Soundtrack of Our Lives – en fantastisk spelning och väldigt bra ljud. Känns som ett lyckat format och kul att vara med i" säger Niklas.

Simon Emanuels nya projekt "Om Vi Överlever Sommaren" består av nio spår producerade av omtalade producent-teamet Sum Comfort Food som uppmärksammats för sina samarbeten med amerikanska rappare som Tiron & Ayomari, Warm Brew och Donwill m.fl.
Musikens sound och ton bygger vidare på Simons och Sum Comfort Foods tidigare samarbete "Odödlig", från fjolårets fullängdare "Sånger Från Andra Våningen" - en stämningsfull och drömsk ljudbild som backdrop för Simons eftertänksamma och reflektiva rap, med hjälp av gäster som Dida, Sexfemman, Niklas von Arnold och Jeppe Körsbär.

Förhoppningarna är stora inför kvällen.

"Jag tror att vi kommer få vara med om helt unik kväll med ny svensk musik i mästerklass” säger Fredrik Zmuda redaktionschef på WiMP Sverige.

www.facebook.com/pages/Niklas-von-Arnold/165167100184536

www.facebook.com/pages/Simon-Emanuel/109961439063105

www.simonemanuel.se

www.wimpmusic.se

Se den exklusiva eftersändningen av TSOOL här:

• story hotell
  • simon emanuel
  • niklas von arnold
  • wimp live session
  • wimp

Hemlig spelning med The Soundtrack Of Our Lives på WiMP!

The Soundtrack Of Our Lives gjorde i natt en hemlig spelning på WiMP Live Sessions på Story Hotel i Stockholm. Bandet som är aktuella med albumet "Throw It To The Universe" spelade ett akustiskt set inför en liten publik. Giget spelades in och eftersänds på Aftonbladets webb-sajt söndag den 2 september.
"Vi har under en lång tid pratat med bandet om att göra något ihop så det känns väldigt ro

Streamingtrenderna stärks - folket vill betala för musik

Snart streamar samtliga under 30 år sin musik, har slängt sin cd-samling – och är säker i sin sak: streaming är framtiden. Det visar en ny undersökning på uppdrag av musiktjänsten WiMP. Inte så förvånande kanske, men trodde du att svenska ungdomar inte vill betala för att lyssna på musik? Då trodde du fel! 7 av 10 svenskar under 30 år säger att de gärna betalar för en streamingtjänst.

WiMP introducerar världens första lagliga musikstreamingtjänst med miljontals låtar för företagsmarknaden

Musiktjänsten WiMP introducerar nu som första tjänst i världen en företagsversion, WiMP Proffs, som gör det möjligt för butiker, barer, caféer, träningscenter osv att streama musik till sina kunder lagligt. WiMP erbjuder över 16 miljoner låtar och ett specialanpassat redaktionellt innehåll. Först ut att använda tjänsten blir Sveriges ledande viktminskningskedja Itrim.

WiMP startar det återkommande konceptet Live Sessions

Musiktjänsten WiMP startar konceptet Live Session där artister och band får möjlighet att uppträda varje månad. Konserterna är gratis och spelas in av WiMP som sedan släpper inspelningarna exklusivt i musiktjänsten.

Birdnest Records släpper punkalbum i ”Nygammalt”

WiMP Sverige fortsätter sitt uppskattade projekt ”Nygammalt” där musik som inte tidigare funnits digitalt nu blir tillgängligt. Tidigare låtskatter som ”Swedish Jazz masters” släpptes under samlingsnamnet och nu är det punkens tur att bli synlig. I samband med Birdnest Records 30-års jubileum släpper de 13 klassiska svenska punkalbum som finns exklusivt i WiMP mellan 21-28 mars.

Soulpop artisten Peter Conradi och blues-influerade artisten Gunnar uppträder på WiMP Live Session 26 september

Konceptet WiMP Live Sessions är öppna konserter och det kostar ingenting att gå. Artisterna som uppträder är såväl etablerade som oetablerade och har visat sig vara ett lyckat koncept då det möjliggör artister att nå ut med sin musik. På onsdag den 26 september är det soulpop artisten Peter Conradi och den blues-influerade och tillika EP-aktuella artisten Gunnars tur att uppträda på Story Hotel.

Chords på WiMP Live Session onsdag 10 oktober

Chords, en av Sveriges mest mångfacetterade artister, har släppt två tidigare soloskivor, tre album med reaggeprojekt, turnerat frekvent med Timbuktu samt gästat och producerat på ett flertal andra artisters skiva. Chords har de senaste åren bott i New York där han skrivit och spelat in aktuella plattan som släpptes onsdag 3 oktober. På onsdag 10 oktober uppträder han på WiMP Live Session.

WiMP släpper exklusivt material med Alina Devecerski

Det har gått spikrakt upp för debutanten Alina Devecerski med hennes succésingel ”Flytta På Dig”. I somras gjorde Alina sin live-debut på WiMP Live Session där hon framförde nytt material. Detta släpps nu som en EP i musiktjänsten WiMP den 17 oktober.

”Dansa Pausa” till WiMP Live Session 24 oktober

WiMP Live Session har sedan starten i våras haft en strålande fingertoppskänsla när det gäller att finna ny svensk musik som ligger i loopen. Till nästa veckas session har de till viss del brutit sitt mönster och bokat en akt som redan gjort succé - nämligen ”dansa-pausa-killarna” Panetoz. Under kvällen kommer även hip hop-akten Sjukstugan framföra låtar från sin debutplatta ”Rap på svenska”.

WiMP Live Session med Johan Reinhold 7 november

2012 var året då WiMP Live Session startade och samtidigt fastnar artisten Johan Reinhold under svensk medias radar. På onsdag spelar Johan på WiMP Live Session på Story Hotel. Scenen där bland annat Alina Devecerski gjorde sin live-debut.

WiMP Live Sessions gästas av prisbelönta Noonie Bao den 21:a november

Noonie Bao är en svensk prisbelönt låtskrivare i världsklass och sångerska som nyligen släppt sitt debutalbum. I slutet av oktober släppte Noonie albumet "I Am Noonie Bao" och bara några dagar därefter vann hon musikförläggarnas stipendium 2012.
WiMPs redaktion har länge haft ögonen på Noonie och är nu glada att få presentera henne som nästa gäst på WiMP Live Session den 21:a november.
"No

The Soundtrack of Our Lives väljer WiMP

Den 18 april släpper The Soundtrack of Our Lives sitt sista album "Throw It Into The Universe" men redan på fredag den 13 april kan du höra låtar från plattan exklusivt på WiMP.

Her Bright Skies nya EP på WiMP, exklusiv förhandslyssning för fansen

Her Bright Skies har tidigare turnerat med både Dead By April (Sverige), Bring Me The Horzon (Skandinavien) och Adept (Europa) trots sin unga ålder. Nu har de svenska, norska och danska fansen till Jönköpings-gruppen möjlighet att lyssna på bandets nya EP före alla andra via WiMP ända fram till den 12:e mars. EP:n innehåller förutom titelspåret även fyra akustiska låtar.