Mondelēz International snabbar upp  sina klimatåtgärder med nya  globala hållbarhetsmål för 2020

Mondelēz International snabbar upp sina klimatåtgärder med nya globala hållbarhetsmål för 2020

• Nya mål syftar till att sänka de totala CO2-utsläppen från tillverkningen
  • Avskogning hanteras inom ramen för viktiga skogsbruksprogram och offentliga rapporter om total minskning av klimatavtrycket kommer att publiceras allteftersom framsteg görs på marken
  • Målet om vattenreducering fokuserar på de tillverkningsplatser där vattenbristen är som störst
  • Ytterligare 65 000 ton förpackningsmaterial elimineras och tillverkningsspillet reduceras med 20 procent senast 2020

Stockholm – 6 november 2015 – Mondelēz International publicerade nyligen företagets hållbarhetsmål för 2020 i en ambitiös satsning för att reducera det totala klimatavtrycket. De nya målen innefattar att sänka de totala koldioxidutsläppen från fabrikerna, att minska avskogningen kopplat till våra råvaror, att fokusera satsningar på vattenreduktion till högprioriterade platser, samt att ytterligare eliminera förpackningsmaterial. Mondelēz International kan utnyttja sin position som världens största snacksföretag och bygga vidare på sitt etablerade ledarskap, även inom hållbarhetsområdet.

"Våra mål inom hållbarhetsprogrammet Sustainability 2020 placerar oss längst fram i ledet i kampen mot klimatförändringar och stödjer vår ambition att bli ledande inom nyttiga mellanmål, samtidigt som vi sänker kostnaderna och skapar effektivitetsvinster som snabbar upp vår tillväxt", säger Hubert Weber, Global Executive Vice President och President för Mondelēz Europe.

"År 2014 uppnådde vi 2015 års mål ett år i förväg vad gäller reduktion av förpackningsmaterial och växthusgasutsläpp samt mängden nettoavfall. Dessa nya mål innebär att vi tar ytterligare ett steg framåt i vårt engagemang, så att vi använder kraften hos våra globala resurser och samarbetspartners för att driva ett meningsfullt förändringsarbete i tillräcklig skala."

De nya målen innebär samarbete med ledande organisationer och fokuserar på att minska total miljöpåverkan – från jordbruksmarken till distributionen. Till år 2020* ska företaget:

• reducera sitt klimatavtryck genom att:
    • använda vetenskapsbaserade mål för att reducera absoluta CO2-utsläpp från tillverkningen med 15 procent. Detta ligger i linje med aktuella arbetssätt för uppställning mål som stöder den globala satsningen på att begränsa temperaturförändringarna till mindre än 2º C. Företaget slutar även att rapportera utsläpp per ton, och kommer i stället att rapportera absolutvärden, vilket är mer krävande
    • hantera avskogning inom företagets viktiga leverantörskedjor i jordbrukssektorn, huvudsakligen inom kakao- och palmoljeodling. Företaget mäter den totala minskningen av sitt klimatavtryck och publicerar resultatet i offentliga rapporter.
  • minska vattenförbrukningen genom att använda mindre mängder inkommande vatten inom tillverkningen, och fokusera extra på prioriterade platser där vattenbristen är som störst. Företaget siktar på att nå 10 procents minskning på dessa prioriterade platser.
  • minska avfallet genom att eliminera 65 000 ton förpackningsmaterial, utan att öka mängden matavfall
  • reducera den totala mängden avfall från tillverkningen med 20 procent.

För att säkerställa tillgången på viktiga råvaror och stödja mindre leverantörer kommer Mondelēz International att fortsätta investera och utöka sitt signaturprogram ”Cocoa Life” till att omfatta 200 000 kakaobönder i sex huvudområden. På sikt kommer all kakao att odlas på hållbart sätt, huvudsakligen via ”Cocoa Life”. Företaget kommer också att fortsätta driva hållbarhetsprogrammet för vete, ”European Harmony”, och ta ytterligare steg framåt i arbetet med att skapa ett globalt förhållningssätt inom vetesektorn.

"I våra nordiska fabriker fortsätter arbetet med att minska klimatavtrycket. Ett exempel är den nya alternativa, förnyelsebara energikälla vi nu börjat använda i vår chokladfabrik i Upplands Väsby. Vår panncentral kommer att använda en vegetabilisk olja som är utvunnen ur matrester. Också i vår norska fabrik reduceras fotavtrycket, nu senast genom att ytterligare en värmeväxlare har installerats, som tar vara på energin i det varma utloppet från våra kylanläggningar", säger fabriksdirektör Olav Nylökken.

De mål som lanserades nyligen ingår i programmet ”Call for Well-being”, där Mondelēz International uppmanar till handling inom fyra områden som är avgörande för att vår värld ska må bra, och där företaget kan få störst genomslag: hållbar utveckling, nyttiga mellanmål, samarbete och säkerhet.

*Prognos för 2020 jämfört med 2013 års standardvärde: Mondelēz Internationals första hela verksamhetsår

Mondelēz International, Inc. (NASDAQ: MDLZ) är ett globalt snackingföretag, med proforma 2014 intäkter på mer än 30 miljarder USD. Genom att skapa små, goda ögonblick i 165 länder, är Mondelēz International världsledande inom kex, choklad, tuggummi, sockerkonfektyr och pulverdryck, med miljarddollarvarumärken såsom Oreo, LU och Nabisco kakor; Cadbury och Milka choklad; Trident tuggummi och Tang pulverdryck. I vår svenska produktportfölj har vi välkända varumärken som Marabou, Daim, Aladdin, V6, Stimorol och O'boy. Mondelēz International är en stolt medlem av Standard and Poor's 500, NASDAQ 100 och Dow Jones Sustainability Index. Besök www.mondelezinternational.com eller följ oss på Twitter på www.twitter.com/MDLZ.