Mondelēz International publicerar hållbarhetsrapport för 2014

Mondelēz International publicerar hållbarhetsrapport för 2014

Företaget har nått sina hållbarhetsmål för emballage, växthusgaser, avfall och palmolja

STOCKHOLM, 02.06.2015 - Mondelēz International publicerade nyligen sin globala hållbarhetsrapport för 2014. Rapporten visar att företaget har nått väsentliga framsteg för att uppnå en mer hållbar produktion och ökad målmedvetenhet om hälsa och näring.

Mondelēz International är en av världens största producenter av choklad och kex, och representerar märken som Toblerone, Tassimo, Carte Noir, Belvita och Oreo. I Sverige är företaget representerat genom Marabou. Mondelēz International har satt upp mål för att vara ledande när det gäller hållbarhet.

- Rapporten visar att vi är på rätt väg både internationellt och lokalt. Ett exempel är att vi har nått vårt mål om 100 procent RSPO palmolja. Det har vi gjort hela två år innan den ursprungliga planen, säger Kristian Hvilen, nordisk kommunikationsdirektör på Mondelēz International.

Global påverkan
Kristian Hvilen pekar på att Mondelēz International har en unik möjlighet att använda sina globala resurser för att påverka viktiga miljö- och samhällsfrågor.

- Vi menar att vi både kan utveckla vår affärsverksamhet och samtidigt bidra till att världen blir mer hållbar. Ett viktigt bidrag till detta är de krav vi ställer på våra råvaruleverantörer. I dag är 12 procent av våra råvaror i choklad, 61 procent av råvarorna i kaffe och 60 procent av de råvaror vi använder i våra kex hållbart producerade, säger han.

Långsiktigt arbete
Mondelēz International är nöjda med de framsteg företaget har gjort när det gäller hållbarhet, men poängterar att detta är ett långsiktigt arbete.

- Vi har gjort stora framsteg mot de mål vi har satt upp. Samtidigt vet vi att vi har mer att göra. Genom att arbeta med våra anställda, partners och leverantörer kan vi leverera långsiktigt hållbara lösningar. Det är både bra för vår verksamhet och för samhället omkring oss, säger Hvilen.

Huvudpoäng från rapporten
Mondelēz International har sedan 2013 riktat insatsen på fyra fokusområden för företagets ”Call For Wellbeing-strategi”: hållbarhet, kostmedvetenhet, säkerhet och socialt ansvarstagande.

Hållbarhet

• Målet att 100 procent av palmoljan skall vara RSPO (Roundtable on Sustainable Palm Oil) uppnått i slutet av 2013 – två år innan plan. Dessutom var 70 procent av den palmolja företaget köpte spårbar till kvarnen, vid utgången av 2014.
  • Målet att reducera avfall från produktionen med 15 procent innan 2015 överträffades. Vid slutet 2014 hade 57 procent reducerats, vilket är fyra gånger det ursprungliga målet.
  • Målet att minska växthusgaser från produktionen med 15 procent är uppnått – ett år före planen.
  • Mängden emballage är minskat med 40 000 ton, något som innebär att man nästan har överträffat det ursprungliga målet två gånger om. Det var på 23 000 ton, innan 2016.
  • Målet att att mer råvaror skall vara hållbart odlade följer plan. Vid utgången av 2014 var 12 procent av kakaon, 61 procent av kaffet och 60 procent av företagets västeuropeiska kex hållbart producerat.
  • Det behövs mer insatser för att nå målen för reduktion av vatten- och energiförbrukningen i tillverkningen, som är 15 procent innan slutet av 2015. Vid slutet av 2014 är förbrukningen av vatten reducerad med 10 procent per ton produkt, och energiförbrukningen är reducerad med 7 procent per ton, vid våra produktionsanläggningar runt om i världen.

Kostmedvetenhet

• Målet för 2020 att 25 procent av företagets intäkter kommer från Better Choice-alternativ följer plan. 2014 kom 22,4 procent av intäkterna från Better Choice-produkter, som uppfyller strängare kriterier för näringsinnehåll.
  • Målet för 2020 att öka andelen portionsförpackningar, till 25 procent följer plan. De gör det enklare för konsumenten att styra näringsintaget. Sedan 2012 har portionsförpackningar ökat med 16 procent.
  • Målet om att visa kaloriinnehåll på framsidan av alla förpackningarna vid 2016 års utgång följer plan: vid slutet av 2014 gällde detta 46 procent av berörda produkter.
  • Policyn för marknadsföring mot barn har förbättrats. Från och med 2016 kommer företaget inte längre annonsera produkter direkt mot barn under 12 år, oberoende av produktens näringsmässiga profil.

Säkerhet

• Målet att ha säkerhet i världsklass följer plan. Jämfört med 2013 uppnådde företaget 2014 en reduktion med 26 procent i ”förlorad arbetstid på grund av skador hos anställda” – samt en 24-procentig reduktion i totalt antal skador hos anställda.
  • Målet att uppnå FSSC 22000 (Food System Safety Certification) på alla interna produktionsanläggningar 2015 följer plan: 90 procent av produktionsanläggningarna blev certifierade under 2014.

Lokalsamhället

• Arbetet med att investera 50 millioner dollar i partnersamarbete för bättre hälsa följer plan. Vi har nu samarbetsprojekt i 13 olika länder, och har investerat över 30 miljoner dollar.

Läs hela rapporten här!

Mondelēz International, Inc (NASDAQ: MDLZ) är global marknadsledare inom choklad, kex, sockerkonfektyr, kaffe och pulverdryck. Mondelēz International har en årlig omsättning på cirka 35 miljarder USD och vi skapar små, goda ögonblick i 165 länder. Mondelēz International är en stolt medlem av the Standard and Poor’s 500, NASDAQ 100 and Dow Jones Sustainability Index. I Norden är vi ledande inom choklad, kaffe, färskost och chokladdryck. I vår produktportfölj har vi välkända varumärken som Marabou, Daim, Gevalia, V6, Stimorol, Philadelphia, O´boy, Oreo, Tassimo och TUC.

Mondelēz International i Norden har cirka 1500 anställda. I Sverige finns vi i Upplands Väsby och Gävle. Läs mer på vår webbsida: www.mdlznordic.com