Mondelēz International presenterar hållbarhetsrapporten 'Snacking Made Right'

Mondelēz International presenterar hållbarhetsrapporten 'Snacking Made Right'

Maj, 2021. Mondelēz International, Inc. (Nasdaq: MDLZ) har publicerat sin hållbarhetrapport för 2020, “Snacking Made Right”. Rapporten lyfter fram företagets globala framsteg inom hållbarhet (ESG – Environment, Social and Governance). Mondelēz Internationals fokus på områden där bolaget kan göra skillnad och ha störst effekt leder till ett hållbart snackingföretag som kan bidra till långsiktiga förbättringar inom hållbarhet. Hållbarhet är ett av Mondelēz Internationals långsiktiga värden, integrerat i företagets strategi och är kärnan i dess syfte - ”to empower people to snack right” genom att erbjuda rätt snacks, till rätt ögonblick, gjorda på rätt sätt.

Mondelēz Internationals kontinuerliga arbete för att genomföra förändringar har lett till verkliga resultat, såsom förbättrade hållbara inköpsprogram samt betydande minskning i utsläpp och avfall. Under 2020 har företaget gjort viktiga framsteg mot sina globala hållbarhetsmål och några av de långsiktga målen är redan uppfyllda:

Hållbara inköp av ingredienser

• 68% av företagets kakaovolym till choklad är från företagets program för hållbar kakaoproduktion, Cocoa Life
  • 98% av palmolja kommer från leverantörer som uppfyller Mondelez Internationals Palm Oil Action Plan

Minskad miljöpåverkan

• 20% minskade utsläpp av CO2 från produktionen av bolagets produkter, överträffat målet på 15%
  • 30% minskad vattenanvändning (priority water usage), överträffat målet på 10%
  • 30% minskning av minskning av totalt avfall från tillverkning, överträffat målet på 20%

Återvinningsbara förpackningar

• 94% av förpackningar (både plast och icke-plast) utformade för att vara återvinningsbara

Välbefinnande

• 16% intäkter från snacks med portionskontroll

Samhällsstöd

• Etablerade plattformen Sustainable Futures för att förstärka långsiktig positiv påverkan för människor och planeten genom innovativa investeringar och partnerskap
  • Mer än 30 miljoner dollar i globala COVID-19-hjälpinsatser, inklusive nyligen donation på 2 miljoner dollar för att stödja Indien i kampen mot pandemin

Acceleration av mångfald, jämlikhet och inkludering och inkludering

Mondelēz International stärker arbetet för ökad mångfald, jämlikhet och inkludering. År 2020 presenterade företaget åtaganden att spendera 1 miljard dollar per år på företag ägda av kvinnor och minoritetsgrupper samt att fördubbla antalet med minoritetsbakgrund i ledande befattningar i USA fram till 2024.

Mondelēz Internationals Snacking Made Right rapport lyfter också företagets miljömål fram till 2025, inklusive:

Kakao

• 100% av företagets kakaovolym till choklad från företagets program för hållbar kakaoproduktion, Cocoa Life

Koldioxid

• 10% minskning av vetenskapligt baserade, end-to-end CO2 utsläpp

Förpackning

• Alla förpackningar ska vara återvinningsbara och tydligt märkta med återvinningsinformation
  • Minska användningen av ny hårdplast med 25% (Virgin rigid plastic)

Mondelēz International kommer att hålla en investerar- [och media] -träff till Snacking Made Right 2020 rapporten och pågående ESG-insatser den 26 maj, 2021. För hela rapporten eller för att ta del av de resultat vi har uppnått, se gärna här: Snacking Made Right Report.