Julia Lindberg blir ny Sverigechef för Mondelez

Julia Lindberg blir ny Sverigechef för Mondelez

Den 3e juni tog Julia Lindberg över ansvaret för Mondelez Sverige från Martina Flemström, som själv går vidare till en ny roll som VD för Mondelez Norden. Julia Lindberg kommer närmast från rollen som CCO på Mathem.se och har en lång karriär inom konsumentvarubranschen.

“Julia har en djupgående kunskap och en omfattande erfarenhet av att arbeta inom livsmedelssektorn, och jag känner mig väldigt trygg med att lämna över ansvaret för Mondelez svenska verksamhet till henne. Jag är övertygad om att hon tillsammans med alla våra kollegor kommer fortsätta att utveckla Sveriges mest älskade choklad”, säger Martina Flemström.

Efter en investering om 200 miljoner kronor från ägarbolaget Mondelez invigdes i maj Marabous nya produktionslinje för chokladkakor, en av de största i världen, på fabriken i Upplands Väsby vilket resulterat i en ökning av produktionskapaciteten om cirka 33 procent. “Marabous nya produktionslinje är inte bara en teknisk bedrift utan också ett löfte om fortsatt innovation och chokladtillverkning i Upplands Väsby, och Sverige”, kommenterade då Martina Flemström investeringen.

“Jag ser mycket fram emot att ta över rollen som chef för Mondelez i Sverige. Som så många andra har jag alltid älskat Marabous choklad och O’boy, två av våra mest kända varumärken. Med Mondelez senaste investering i svensk chokladtillverkning har vi alla förutsättningar att fortsätta utvecklas. Det är klart att ökade råvarupriser, inflation och andra omvärldsfaktorer är utmanande, men jag ser fram emot att ta mig an detta tillsammans med resten av teamet på Mondelez Sverige och Marabou. Efter mina första dagar kan jag konstatera att det finns en stark och stolt kultur på företaget, och jag känner mig varmt välkommen in i Marabou-familjen", säger Julia Lindberg.

Om Julia Lindberg

Julia har en lång bakgrund från konsumentvarubranschen. Hon började på Procter & Gamble 2005 och under sina 9 år hade hon flera olika roller inom sälj och marknad. Därefter började hon på Unilever där hon hade roller som Category Director och Transformation Director. Efter sex år på Unilever blev hon VD på La Lorraine. Under de senaste tre åren har hon utforskat e-handelsvärlden som CCO på Mathem.se, med ansvar för sortiments- och prissättningsstrategi samt strategiska inköp.