Mondelēz International investerar i fler kvinnliga kakaodlare

Mondelēz International investerar i fler kvinnliga kakaodlare

Mondelēz International, en av världens största chokladtillverkare med varumärken som Marabou, Daim, och Toblerone, stärker kvinnors ställning inom kakaosektorn genom sitt hållbarhetsprogram ”Cocoa Life”.

Under en tioårsperiod kommer Cocoa Life investera 400 miljoner dollar i sex länder för att förbättra produktiviteten och förhållanden för fler än 200 000 kakaoodlare och omkring en miljon människor i odlarsamhällen. Ett viktigt fokusområde för programmet är en ökad jämställdhet inom kakaoodling.

Förra året publicerades en tredjeparts utvärdering, genomförd av Cocoa Lifes samarbetspartners Harvard University och CARE International, som visar att det fortfarande finns stora klyftor gällande inkomst och möjligheter för kvinnliga kakaoodlare. Ett exempel är Ghana, där kvinnliga jordbrukare tjänar 25-30 procent mindre än sina manliga kollegor. Och i Elfenbenskusten tjänar kvinnor i kakaosamhällen upp till 70 procent mindre än män. I båda länderna kämpar kvinnor med lägre produktivitet i jordbruket, mindre gårdar och mindre tillgång till finansiering.

Med utgångspunkt i utvärderingen och för att ytterligare stärka jämställdhetsfokuset inom Cocoa Life-programmet presenteras nu fyra nya fokusområden;

• Lokala mätetal och utvärdering av lokala insatser
    Redan 2013 presenterades tio globala nyckeltal för att mäta Cocoa Lifes insatser och framsteg. Nu introduceras mer lokala mätetal, som kan anpassas efter de olika programländernas lokala förhållanden och spåra effekterna av lokala insatser såsom företags- och entreprenörskapsutbildningar för kvinnor
  • Ökade insatser för att stärka jämställdheten i kakaoproducerande samhällen
    Förutom att fokusera på kvinnors roll inom kakaoodling, fokuserar Cocoa Life även på att stärka kvinnors egenmakt och roll i det lokala samhället. Ett exempel är Ghana där programmet nu satsar ännu mer på stödjande insatser som uppmuntrar till att få fler kvinnor att anta ledande positioner inom företag och organisationer.
  • Implementering av Cocoa Life i Indonesien
    Idag finns Cocoa Life-programmet i Ghana och Elfenbenskusten, och i början av 2016 räknar vi med att presentera programplanen för Indonesien. Programplanen kommer ha ett genomgående fokus på jämställdhet och inkludera de nya, mer lokala mätetalen som nämns ovan.
  • Integrera ett jämställdhetsperspektiv i kakaoproducerande länder
    I programländerna samarbetar ett lokalt Cocoa Life-team med lokala leverantörer, frivilligorganisationer och myndigheter för att utveckla planer och mäta framsteg. Dessa samarbeten leder även till en ökad medvetenhet om våra jämställdhetsinsatser utanför själva programmet, vilket ger möjlighet att influera den lokala kakaoindustrin och rikta mer fokus på kvinnors egenmakt.

Läs mer om hållbarhetsprogrammet Cocoa Life här.