Sportfeber i Europa - hit reser svenskarna

Sportfeber i Europa - hit reser svenskarna

Svenska sportfans kan i år glädjas av att två av årets största sporthändelser båda äger rum i Europa. Enligt en undersökning planerar nära 30 procent* av svenska resenärer minst en resa till ett sportevent i år, och hotell- och resesöksajten momondo har därför tagit tempen på vilken av sommarens stora sporthändelser som lockar svenskarna.

Fotbollsfantast eller friidrottssupporter? Trots att Sverige inte kvalificerade sig till sommarens stora fotbollsmästerskap i Tyskland tycks intresset för resor dit vara högt. Flygsökningar till München har närapå tredubblats jämfört med sommaren 2023, samtidigt som flygpriserna minskat med 16 procent. Även flygsökningar till Berlin och Frankfurt har ökat jämfört med förra året.

– Med sjunkande flygpriser till både München och Frankfurt kan sommaren 2024 vara ett ypperligt tillfälle för ett besök. Sportfans bör hålla sig till storstäderna för att inte missa fotbollsfesten, men även för den som inte är fotbollsintresserad har Tyskland mycket att erbjuda i flera delar av landet - med både historia och spännande matupplevelser från hela världen, säger Per Christiansen, reseexpert på momondo.

Till sommarens stora spel, som i år görs upp i Paris, tycks det svenska reseintresset däremot svalare - trots flera svenska representanter som deltar på plats. Flygsökningar till Paris har minskat med 17 procent, jämfört med sommaren 2023.

– Sett till var svenskarna främst söker sig i sommar står klassiska sol- och bad destinationer som högst – något som även ligger i linje med att över hälften av svenska resenärer (53 procent) uppger sig planera en strandsemester i år. Detta, i samband med att de stora spelen i Paris infaller mitt under den svenska sommarsemesterns högtid, kan indikera att svenskarna prioriterar en resa till klassiska stranddestinationer framför att uppleva sommarens stora spel på plats, fortsätter Per Christiansen.

Men resenären som vill uppleva en sommar i Paris verkar kunna vänta sig en spännande upplevelse med en blandning av både sightseeing och sport. En del grenar kommer nämligen att hållas i några av de landmärken som kännetecknar Paris – såsom ridsport i Versailles och beachvolleyboll i en specialbyggd arena intill Eiffeltornet. Flygpriset till Paris ligger i genomsnitt på 2611 kr, vilket är ungefär samma nivå som till både München och Frankfurt.

För resenären som vill resa till ett av sommarens stora sporthändelser - eller söker andra tips och inspiration inför semesterplaneringen - kan hitta matnyttig information kring resor världen över i momondos nya Check-in: Sommar 2024.

Om datan

Baserad på en analys av sökningar gjorda på momondo.se och tillhörande sajter mellan 2023-11-01 och 2024-03-15 för avresa mellan 2024-06-15 och 2024-09-15. Jämfört med samma sök- och reseperioder föregående år. Flygpriserna är vägda genomsnitt, för flygresor i ekonomiklass tur och retur, per person. Besparingar kan inte garanteras. Procentsatserna är ungefärliga.

*En online enkät genomfördes av PureSpectrum på uppdrag av momondo med 1000 svenska respondenter, från olika åldersgrupper, som planerar att resa under de kommande 3 åren. Undersökningen ägde rum mellan 19-25 januari 2024.

momondo.se är en global resesöksajt som jämför priser på flyg, hotell och reseerbjudanden. momondo har fått flera utmärkelser och är rekommenderade av både svenska och internationella media som Aftonbladet, CNN, The New York Times och The Daily Telegraph och blev nyligen utnämnd till "bästa resesöksajt 2024" av Frommer’s i januari 2024. momondo har sitt huvudkvarter i Köpenhamn och är aktiva på över 30 internationella marknader. momondo drivs av KAYAK, en del av Booking Holdings Inc. (NASDAQ: BKNG)

Jens Elfsberg

Presskontakt momondo Sverige 0707-941056