Medelhavet kallar – högt intresse för en sommar i Europa i år

Medelhavet kallar – högt intresse för en sommar i Europa i år

Efter en lång vinter visar hotell- och resesöksajten momondos nya rapport Check-in: Sommaren 2024 att en solig semester i Sydeuropa rankas högt bland svenska resenärer. Dessutom visar aktuell data att man bör spara semesterdagarna till slutet av augusti för att potentiellt hitta sommarens mer prisvärda resor.

Färsk sökdata visar att svenskarna gärna reser närmare hemmaplan i år, med nio av tio destinationer på svenskarnas topplista belägna i Europa – till skillnad från förra årets topplista som enbart innefattade fem europeiska destinationer*. Förutom att Spanien är en fortsatt favorit verkar allt fler ha fått upp ögonen för Kroatien, med flygsökningar till Split som ökat med nära 40 procent jämfört med 2023.

– Till skillnad från föregående år avspeglas inte det ökade intresset för den sydeuropeiska värmen i flygpriserna, som i år håller sig antingen på en stabil eller till och med lägre nivå jämfört med 2023. De som drömmer om en sommar i Spanien kan exempelvis hitta flygbiljetter till både Palma de Mallorca och Barcelona till ett genomsnittligt pris på strax under 3000 kronor, säger Per Christiansen, reseexpert på momondo.

momondos topp 10 mest sökta flygdestinationer för sommaren 2024

10.

Nice, Frankrike

+2%

Ser man istället till vilka destinationer som trendar bland svenskarna i sommar, sticker Ulan Bator i Mongoliet ut med en fördubbling i flygsökningar jämfört med föregående år.

– Det ökade intresset för Mongoliet skulle delvis kunna ligga i att de utnämnts till “Best in Travel” 2024 av Lonely Planet. För resenären som söker ett äventyr i sommar är Mongoliet ett spännande val med dess rika kultur, historia och unika landskap – och sommarmånaderna är vädermässigt den bästa tiden för ett besök, säger Per Christiansen.

Nyckeln till sommarens mest prisvärda resa stavas flexibilitet

Trots att flygpriserna i nuläget ligger på en stabil nivå ligger det som högst under den svenska semesterns högtid - slutet på juni och i juli. Vill man hitta mer prisvärda resor i sommar bör man sikta in sig på en senare semester, där våra flygpriser både inom och utanför Europa ligger som bäst från mitten till slutet av augusti. För flyg utanför Europa är även början av september ett bra alternativ. Vid den tiden erbjuder svenskarnas toppdestinationer dessutom fortfarande solsken och värme.

– Har man inte möjlighet att spara semesterdagarna till sensommaren finns det andra, mer plånboksvänliga destinationer att utforska. Exempelvis ligger flygresor till kuststaden Gdansk i Polen som erbjuder möjligheter till både sol och bad, genomsnittligen strax över 1000 kronor, och i Sarandë i Albanien kan man hitta boende för så lite som runt 50–100 kronor per natt i genomsnitt, fortsätter Per Christiansen.

För att underlätta sommarplaneringen har momondo samlat all information resenärer kan tänkas behöva, på ett och samma ställe. På Check-in: Sommaren 2024 kan resenärer finna information om förändringar i flygpriser, vilka destinationer som trendar, var flygresan potentiellt kostar mest respektive minst, var man hittar kombinationen flyg och hotell till bäst pris, med mera.

Om datan:

Baserad på en analys av sökningar gjorda på momondo.se och tillhörande sajter mellan 2023-11-01 och 2024-03-15 för avresa mellan 2024-06-15 och 2024-09-15. Jämfört med samma sök- och reseperioder föregående år. Flygpriserna är vägda genomsnitt, för flygresor i ekonomiklass tur och retur, per person. Besparingar kan inte garanteras. Procentsatserna är ungefärliga.

*Baserad på flygsökningar gjorda på momondo.se och associerade varumärken mellan 1 oktober 2022 och 1 februari 2023, för avresa mellan 1 juni 2023 och 15 september 2023.

momondo.se är en global resesöksajt som jämför priser på flyg, hotell och reseerbjudanden. momondo har fått flera utmärkelser och är rekommenderade av både svenska och internationella media som Aftonbladet, CNN, The New York Times och The Daily Telegraph och blev nyligen utnämnd till "bästa resesöksajt 2024" av Frommer’s i januari 2024. momondo har sitt huvudkvarter i Köpenhamn och är aktiva på över 30 internationella marknader. momondo drivs av KAYAK, en del av Booking Holdings Inc. (NASDAQ: BKNG)

Jens Elfsberg

Presskontakt momondo Sverige 0707-941056