Momentum och Akribi lanserar helhetslösning för fastighetsbolag

Momentum och Akribi lanserar helhetslösning för fastighetsbolag

Momentum och Akribi samarbetar kring ny paketering och integration mellan fastighets- och ekonomisystemet. Med hjälp av öppna API:er kan man erbjuda en helhetslösning som gör det enkelt för kunder att få ut det mesta av båda systemen, utan att behöva fundera på tekniken.

En gemensam koppling mellan systemen och leverantörer som har ett nära samarbete skapar en extra trygghet för kunden. Risken är annars att man blir beroende av en tredje part, som utvecklat en integration men inte står för underhållet.

– Styrkan i vårt samarbete ligger i att vi är två leverantörer som ligger nära kunden och lyssnar på deras behov, säger Gustav Bouvin, affärsområdeschef på Momentum. Genom att vi båda erbjuder standardsystem med öppna API:er är det enkelt att skicka information mellan systemen och automatisera många tidskrävande processer. Vi tar ansvaret för att allt fungerar, så kunden slipper tänka på det.

Ett fastighetsbolag som använder Momentum och Akribi är Östhammarshem.

– Vi valde Akribi och Momentum för att de erbjöd precis det vi var ute efter, lättanvända system med stora möjligheter till automatisering, säger Jessica Eliardsson, vd på Östhammarshem. Tidigare har vi lagt enormt mycket tid på manuella uppgifter. Nu räknar vi med att vår ekonomiadministratör kommer att spara 25-30 procent arbetstid bara genom automatiserad hyresavisering med mera.

Många kunder efterfrågar ekonomisystem och fastighetssystem som pratar samma språk och som gemensamt hanterar fastighetsbolagens mest vitala processer.

– Det här är ett samarbete som i första hand är bra för våra gemensamma kunder i fastighetsbranschen, säger Carl Gustav Sturesson, sälj- och marknadschef på Akribi. Här blir ett plus ett verkligen tre, och vi ser fram emot ett fortsatt nära och fördjupat samarbete där vi tillsammans har kundernas bästa för ögonen.

Läs mer om vårt samarbete

För mer information, kontakta:

Gustav Bouvin
Affärsområdeschef Momentum Fastighet
E-post: gustav.bouvin@momentum.se

Carl-Gustav Sturesson
Sälj- och marknadschef Akribi
E-post: cgs@akribi.se

Om Momentum

Momentum Software är ledande inom molntjänster för fastighetsbranschen. Med Momentums lättanvända webbaserade system är det enkelt för fastighetsägare att digitalisera och automatisera tidskrävande processer.

Momentum Fastighet hanterar uthyrning, förvaltning och utveckling av bostäder och lokaler. Plattformen är också navet för all kommunikation med hyresgästen genom hela kundrelationen. MomentumEnergi samlar in, bearbetar och visualiserar energidata för analys och uppföljning.

Momentum har drygt 80 anställda på kontor i Stockholm, Falun och Malmö. Företaget växer snabbt med en skalbar affärsmodell byggd på återkommande abonnemangsintäkter. Bland de drygt 200 kunderna ingår flertalet marknadsledande fastighetsbolag såsom Riksbyggen, Castellum, SBB och Örebrobostäder.

Läs mer på Momentums hemsida

Om Akribi

Akribi System AB, med säte i Helsingborg, utvecklar ekonomisystem särskilt anpassade för fastighets-, energi- och VA-bolag. Vi ser oss som en utmanare på marknaden för ekonomisystem. För oss handlar det inte främst om att sälja ekonomisystem och konsulttimmar, utan mer om att både utveckla och utvecklas i nära samverkan med våra kunder. Vi är kända för våra snabba beslutsvägar och korta implementeringstider samt vår förmåga att vara lyhörda inför kundernas unika behov. För närvarande är vi ett 15-tal medarbetare, med en årlig omsättning på cirka 25 mkr.

Läs mer på Akribis hemsida