Personer i bild är från CaseStudio

Mötesplats Steneby tar hjälp av CaseStudio och Protek för utvecklingen av Långedsverken

– En vision för framtidens kreativa mötesplats i Dalsland

Mötesplats Steneby har anlitat arkitektfirman CaseStudio tillsammans med Protek Projektstyrning för att leda förstudien för omvandlingen av Långedsverken i Dals Långed. Projektet syftar till att skapa en hållbar och innovativ mötesplats som stärker regionens kulturella och ekonomiska utveckling.

Långedsverken, tidigare Duni Rexcells pappersbruk, står inför en spännande förvandling. Med stor potential att bli ett nav för kultur och kreativitet i Dalsland, har Mötesplats Steneby anlitat arkitektfirman CaseStudio, i samarbete med Protek Projektstyrning för att ta fram en bild och plan för hur det kan komma att bli. CaseStudio, med lång erfarenhet av samhälls -och fastighetsutveckling, kommer tillsammans med Protek att utforma en vision och genomföra en fastighetsanalys. Tillsammans ska de arbeta fram en hållbar affärsmodell och utvecklingsplan som inkluderar samverkan med lokala aktörer och intressenter.

"Vi är stolta över att kunna arbeta med ett så erfaret team som CaseStudio och Protek för att förverkliga vår vision för Långedsverken," säger Anders Lindgren, verksamhetstledare på Mötesplats Steneby.

Detta arbete är ett första steg i omvandlingen som skall etablera Långedsverken som en dynamisk mötesplats, där kultur, innovation och hållbarhet går hand i hand.

"Det här projektet erbjuder en unik möjlighet att skapa en plats som både respekterar historien och blickar mot framtiden," säger Claes Johansson från CaseStudio.

CaseStudio är en arkitektur- och designbyrå baserad i Göteborg, som arbetar med rumsgestaltning som strategisk och konstnärlig praktik. Studion har en lokal förankring genom sitt mångåriga arbete med pågående dialoger och tidigare projekt i samverkan med olika aktörer i Dalsland. Förståelsen för den lokala kontexten med ett utifrånperspektiv kommer i projektet öppna upp för nya vägar framåt. Teamet kompletteras i projektet med Protek Projektstyrning. Protek har specialkompetens kring fastighetsekonomi, marknads-, målgrupps- och omvärldsanalyser för fastighetsutveckling. Detta ger teamet förutsättningar att etablera en välgrundad vision för en hållbar omställning av industrifastigheten.

Läs mer om projektet Långedsverken 2.0 här!

Kontaktuppgifter till CaseStudio:
info@casestudio.se www.casestudio.se

Frågor om Långedsverken projektet och platsen kan tas med Anders Lindgren, verksamhetsledare på Mötesplats Steneby. anders@motesplatssteneby.se 070-437 82 37