"Vi kan aldrig acceptera denna önskan att kontrollera kvinnors sexualitet"

I föregående vecka visades ett reportage i TV4:s Kalla Fakta om utfärdande av oskuldsintyg och hymenplastik. Bland annat granskades en läkare på en vårdcentral i Göteborg. Kritiken och upprördheten har varit stor.

Avslöjandet i Kalla Fakta leder nu också till politiska reaktioner. Vid dagens sammanträde i Västra Götalandsregionens Hälso- och sjukvårdsstyrelse fattades beslut om framtagandet av ett regelverk för att tydliggöra vad hälso- och sjukvården ska göra när de möter patienter som söker för oro kring oskuld och heder.

Jonas Andersson, ordförande i Hälso- och sjukvårdsstyrelsen (FP), menar att Västra Götalandsregionen tidigare varit tydliga med att utfärdande av oskuldsintyg strider mot krav på saklighet och att de därför inte ska utfärdas. Men Andersson säger att Kalla Faktas avslöjande visar att det finns brister i efterlevnad och att regionen måste göra mer.

- Som ansvariga för sjukvården i Västra Götaland kan vi aldrig acceptera dessa kontroller över unga kvinnors liv. Tvång av detta slag är förkastligt och det är ett uttryck för patriarkala struktur med en önskan att kontrollera kvinnors sexualitet, säger Jonas Andersson (FP).

Det nya regelverket, som ska utformas som en regional medicinsk riktlinje, föreslås utgå från det arbete som gjorts av Nationellt centrum för kvinnofrid. Centrumet fick 2010 ett regeringsuppdrag att ta fram och sprida en handledning för hälso- och sjukvården. Handledningen ska utgöra ett verktyg i bemötandet av flickor och kvinnor som kontaktar sjukvården med oskuldsproblematik och oro och funderingar kring frågor som rör sexualitet, ofta i kombination med hedersrelaterade begränsningar.

- Det är inga enkla beslut som vårdpersonalen har att fatta och det är många svåra frågor och möten. Från regionens sida måste vi därför erbjuda stöd och handledning. För samtidigt som vi fördömer det som kommit fram i Kalla Faktas reportage är det viktigt att det vi gör inte motar bort patienter som söker för oro kring oskuld och så kallad hedersproblematik, avslutar Jonas Andersson (FP).

Samtliga partier i Hälso- och sjukvårdsstyrelsen ställde sig bakom beslutet.

Kommentarer:

Jonas Andersson (FP)