Västra Götalandsregionen mest attraktiva offentliga arbetsgivaren

Västra Götalandsregionen ses externt som Sveriges mest attraktiva offentliga arbetsgivare år 2020. Detta enligt Ranstad Employer Brand Research årliga undersökning. Undersökningen visar också att Västra Götalandsregionen ökat sin attraktivitet sedan mätningarna startades år 2018 med 11 procent.

- Det är ett mycket glädjande besked att Västra Götalandsregionen rankas som den mest attraktiva offentliga arbetsgivaren år 2020. Inte minst eftersom den fångar upp attityden bland dem som inte arbetar inom Västra Götalandsregionen och som därmed skulle kunna tänkas söka sig till regionen.

- Västra Götalandsregionen har som målsättning att bli Sverige bästa arbetsgivare med flest nöjda medarbetare. Det är självklart ett långsiktigt arbete, men kan bidra till den positiva attityd som undersökningen visar på. Det är även till fördel när det gäller rekrytering som är så viktig för vårdens framtida utmaningar, säger Linn Brandström (M), regionråd och ordförande i personalutskottet.

- Samtidigt som jag är glad åt undersökningens resultat så vill jag också understryka att det så klart finns förbättringspotential. Jag vill också framhålla att många medarbetare inom organisationen sliter hårt, inte minst nu under pandemin, vilket vi alla ska känna tacksamhet för. Det kommer att krävas både återhämtning och fortsatta insatser inom arbetsmiljöområdet. Därför har också regionstyrelsens personalutskott ett fokus på att följa utvecklingen och att arbetet utifrån de uppsatta målsättningarna fortgår, menar Linn Brandström.

Kommentarer:Linn Brandström (M), tel. 070 444 68 62
Regionråd och ordförande i personalutskottet

Presskontakt:
Torbjörn Colling (M), tel. 070-082 52 19