Västra Götalandsregionen avbryter inköp av varor från Mondelez på initiativ av Moderaterna

På initiativ av Moderaterna har en enig regionstyrelse i Västra Götalandsregionen idag beslutat att avbryta inköp och införa ett totalstopp av alla varor som tillhandahålls av Mondelez. Moderaterna var först ut med att lyfta frågan i regionen och lämnade in initiativärendet till regionstyrelsen 2023-06-16.

• Beslutet att avbryta inköp från Mondelez är en viktig åtgärd från Moderaterna i Västra Götalandsregionen i det aktuella sammanhanget. Det visar på vår handlingskraft och vår ovillighet att stödja företag som är kopplade till konflikten. Genom detta beslut markerar vi tydligt vår solidaritet med Ukraina och vårt engagemang för att fördöma krigshandlingar. Det är ett konkret steg vi tar för att göra skillnad och agera i enlighet med våra principer, säger Lars Holmin (M), regionstyrelsens vice ordförande.

Regionstyrelsen beslutade att uppdra till regiondirektören att identifiera en relevant och vedertagen ”svart lista” över leverantörer och utifrån denna analysera om VGR är berörda för att sedan vidta lämplig åtgärd i syfte att pausa, avbryta eller endast omfatta inköp av nödvändiga varor. Detta beslut markerar regionstyrelsens tydliga ställningstagande för att visa solidaritet med Ukraina och fördöma de handlingar som hotar deras frihet och säkerhet. Moderaterna i Västra Götalandsregionen är fast beslutna att agera i linje med våra värderingar och att göra skillnad genom konkreta åtgärder.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Lars Holmin (M), regionstyrelsens vice ordförande

070- 562 62 79