Västra Götaland blir Sveriges första Fairtrade region

Idag har Regionfullmäktige beslutat om att bli en Fairtrade region. För att Västra Götaland ska kunna bli en diplomerad Fairtrade region krävs tydliga och djärva mål kring etiska krav inom offentlig upphandling, att regionen ska ha som målsättning att tillhandahålla Fairtrade certifierade alternativ där det är möjligt och att regionen ska konsumera varor producerade i enlighet med principen om rättvis handel. Västra Götalands-regionen uppfyller redan idag många av de kriterier som krävs för en certifiering. 11 av regionens 49 kommuner är Fairtrade City diplomerade, vilket påvisar och uppfyller kriteriet om att tillgången till Fairtrade certifierade produkter i regionen är god.

- Vi har länge arbetat mot att ställa höga etiska krav i våra upphandlingar, nu kommer detta arbete bli tydligare för våra invånare. En målsättning i utvecklingsstrategin VG2020, är att Västra Götalandsregionen ska vara en region som tar globalt ansvar genom att verka för att invånare förstår och konsumerar mer hållbart. Dagens beslut ligger i linje med denna målsättning, säger Birgitta Losman (MP), regionutvecklingsnämndens ordförande.

I den GrönBlå majoritetens budget som presenterades förra veckan var ett av fokusmålen att Västra Götalandsregionen ska vara en attraktiv arbetsgivare och genom att påvisa och kommunicera vårt samhällsansvar som arbetsgivare stärks Västra Götalandsregionens attraktivitet.

- Att vi blir en Fairtrade region är ytterligare ett steg i regionens arbete med social hållbarhet. Fairtrade är en oberoende produktmärkning som skapar förutsättningar att förbättra arbets- och levnadsvillkor för odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom. Ett arbete som är viktigt för oss i Västra Götalandsregionen, fortsätter Birgitta Losman.

Birgitta Losman, (MP), regionråd 0703-67 95 80

Kontakt: