Västerhavsveckan uppmärksammar havets betydelse

Den 1-9 augusti arrangerar Västra Götalandsregionens miljönämnd den sjunde upplagan av Västerhavsveckan, som utspelar sig längs hela Bohuskusten. Syftet är att uppmärksamma havets betydelse och väcka engagemang för havsmiljön genom en rad aktiviteter. Allmänheten kommer under veckan bland annat få möjlighet att träffa forskare, lära sig mer om havet, delta på sälsafari eller upptäcka livet under ytan.

– Vi älskar att komma ut till havet på sommaren. Samtidigt är havet hotat av alltför hårt fiske och nedsmutsning. Vi behöver alla lära oss mer hur vi kan förbättra havsmiljön, utveckla fisket och skapa jobb i skärgården året runt, säger Kristina Jonäng (C), ordförande i Västra Götalandsregionens miljönämnd i samband med invigningen av Västerhavsveckan på lördag.

– Jag är övertygad om att det går att förena turist- och friluftsintressen i skärgården med moderna industriföretag och utvecklat fiske längs kusten. Det måste gå, utan fiske mister Bohuslän sin attraktionskraft och utan fler jobb året runt kommer även turisterna svika kustsamhällena.

Kristina Jonäng tillägger att det krävs mer varsamhet i skärgården för att värna fiske och havsmiljö, men det finns också fler möjligheter vid havet för nya jobb, i form av exempelvis musselodling eller energiproduktion från alger och tång.

Kristina Jonäng kommer inviga Västerhavsveckan på lördag den 1 augusti klockan 12:00. Själva invigningen sker på Eriksberg i Göteborg. Efter ceremonin följer en politisk debatt om möjligheterna med havet och Västerhavets framtid.

Kommentarer:

Kristina Jonäng, 0708-67 16 21

Kontakt:

Max Törnqvist, politisk sekreterare (C)

max.tornqvist@vgregion.se