Väntetiderna på SU:s akutmottagningar minskar

Den totala genomloppstiden på Sahlgrenska Universitetssjukhusets, SU, akutmottagningar minskar. Det visar ny statistik från april i år 2018 jämfört med april 2017. De kortaste väntetiderna har Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus som ökat sin måluppfyllelse från 76% till 81% medan den största minskningen av den totala genomloppstiden skett på Sahlgrenska sjukhuset, en minskning med 14%. För hela SU har måluppfyllelsen gått upp från 59% till 67%.

- Den politiska majoriteten GrönBlå Samverkan har länge fokuserat på köer och väntetider i sjukvården. Stora satsningar har gjorts inom området och ett långsiktigt och kontinuerligt arbete görs på SU inom detta prioriterade område. Därför är det tillfredställande att se att detta arbete som även prioriteras av Västra Götalandsregionen centrala ledning nu ger resultat, säger Johnny Bröndt (M), ordförande i styrelsen för Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

- Det pågår flera åtgärder inom SU för att möta inflödet av patienter till akutmottagningar och för att ytterligare korta väntetiderna. Det är därför positivt att se att det ger resultat och att akutmottagningarnas situation förbättrats både för patienterna och för personalen. Mycket arbete återstår dock fortfarande för att nå de mål vi vill nå, så det gäller att fortsatt prioritera insatserna för kortare väntetider och minskade köer, fortsätter Johnny Bröndt (M).

SU:s akutsjukvårdsprojekt har även lett till att tiden som patienten väntar på att få komma till sin vårdplats har minskat. Likaså har arbetsmiljön och ledtiderna på akuten förbättrats genom projektet. Sjukhuset har också genom olika insatser kunnat frigöra vårdplatser till patienter som behöver medicinsk behandling.

För ytterligare information och kommentar:

Johnny Bröndt (M)
Ordförande Styrelsen för Sahlgrenska Universitetssjukhuset, 0708-42 74 49