SU:s ordförande i samtal idag med regeringen: ”Breda insatser ökar tryggheten för vårdpersonalen”

Hot och våld förekommer inom sjukvården och har på senare tid debatterats allt mer i media. Idag träffade ordföranden för Sahlgrenska Universitetssjukhuset Johnny Bröndt (M), statsråden Annika Strandhäll och Morgan Johansson samt företrädare för polisen och fackförbunden för att diskutera behovet av breda insatser och vad som kan göras för att gemensamt möta dessa problem.

- Det förekommer hot och våld mot vår personal, främst inom psykiatrin och akutmottagningarna nära nog varje dag, säger Johnny Bröndt. Förutom de insatser sjukvården själv gör och kan göra så är jag övertygad om att breda insatser ökar tryggheten för vårdpersonalen.

Vikten av stöd till samt utbildning av vårdpersonalen är en del i arbetet som Västra Götalandsregionen fokuserar på. Även andra direkta insatser görs såsom på Sahlgrenska Universitetssjukhusets akutmottagningar där ordningsvakter finns dygnet runt.

- Från SU:s sida ser vi allvarligt på detta, säger Johnny Bröndt. Förutom att ge stöd och utbildning till personal och ordningsvakter så har vi överfallslarm både inom psykiatrin och på akutmottagningarna. Vi vill även utöka vår kameraövervakning men tyvärr har detta överklagats och här behöver reglerna ses över.

Problemen har dock i de flesta fall sin bakgrund utanför sjukhusets väggar. Ett exempel är narkotikahanteringen i anslutningen till eller på Östra sjukhuset. Den mesta handeln sker på spårvagnshållplatsen utanför sjukhuset. Det sker under dagtid och först och främst på förmiddagar. Allmänna toaletter inne på sjukhuset används som en följd för injicering och rökning av narkotika, vilket gör att risksituationer kan uppstå inne på sjukhuset som drabbar personalen

- Detta är ett exempel på att det krävs ytterligare insatser av andra samhällsaktörer såsom polisen, säger Johnny Bröndt. Vi har från SU:s sida fört fram detta i dagens samtal. Därför var det också glädjande besked från ministrarna att nya lagen om attacker mot blåljuspersonal kommer att påskyndas och att man ska se över lagstiftningen vad gäller kameraövervakning för att göra det lättare att använda sig av detta.

- Det är bra att trygghetsfrågan inom vården lyfts på nationell nivå och att vi från flera håll samlats för att se vad vi gemensamt kan göra för att arbeta med att komma till rätta med dessa problem, avslutar Johnny Bröndt (M), ordförande i styrelsen för Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

Johnny Bröndt (M)
Ordförande Styrelsen för Sahlgrenska Universitetssjukhuset 0708-42 74 49