Stor satsning på vården för äldre

Nu gör Västra Götalandsregionen den största årliga satsningen i Vårdval Vårdcentral. Det görs bland annat för att stärka stödet till den kommunala äldrevården.

Under tisdagen fattade regionfullmäktige beslut om nya krav- och kvalitetsböcker, vilket är den samling regler som gäller för dem som vill bedriva primärvård i Västra Götaland. Reglerna börjar gälla från och med 2022. Beslutet innebär sammanlagt närmare 10 procent ökad ersättning till vårdcentralerna.

Pandemin har tydliggjort hur viktig vården är för de äldre, särskilt för dem som bor på äldreboenden i kommunerna eller har kommunal hemtjänst. Därför införs: Ökad ersättningen för de äldsta patienterna. Ökad ersättning för läkarmedverkan i kommunala boenden. Ökad ersättning för medicinskt rådgivningsansvar till kommunala boenden.

- Vi har sett ett behov av att stärka vårdcentralernas stöd till den kommunala äldrevården. Därför satsar vi nu 150 miljoner kronor på att stärka läkares medverkan bland annat på äldreboenden, säger Johnny Magnusson, regionstyrelsens ordförande.

En viktig nyhet i beslutet är att när en person flyttar in på ett kommunalt boende erbjuds den, med respekt för det fria vårdvalet, att lista sig på den vårdcentral som har ansvaret. Fördelningsprincipen om ansvar för boenden förändras till närhetsprincip i första hand och till överenskommelse i närområdet i andra hand.

Läkarmedverkan på kommunala boendeenheter innebär planerad läkarmedverkan en gång i veckan på boenden för äldre, planerad läkarmedverkan kontinuerligt på boenden för personer med funktionsnedsättning. Ansvarig enhet ska bemanna och avsätta tid för konsultation och läkarbesök på boendet, när det behövs och för att förhindra onödig sjukhusvistelse.

- Vi vill säkra upp samverkan mellan vårdcentralerna och särskilda boenden i kommunerna och stärka den nära vården så att sköra och äldre får god och professionell vård på sina boenden, säger Jonas Andersson, Hälso- och sjukvårdsstyrelsens ordförande.

Av de 150 miljoner kronor som avsätts till att utveckla läkarmedverkan så tas nästan 50 miljoner kronor från statsbidrag.