Staten behöver stötta kollektivtrafiken

Västra Götalandsregionen har lyckats upprätthålla sin kollektivtrafik genom hela coronakrisen så här långt. Tåg och bussar har fortsatt att rulla, trots nya statliga krav och uppmaningar som lett till minskat resande. Det är viktigt för att skapa utrymme och minska trängsel så långt det är möjligt. Att upprätthålla trafiken under rådande omständigheter kommer dock inte gratis. Nu blöder kollektivtrafiken ekonomiskt. Utan kompensation för tappade intäkter och merkostnader väntar ett stålbad redan om ett par månader.

Coronakrisen har lämnat få delar av det svenska samhället utan påverkan. Det gäller även för kollektivtrafiken. Sedan i februari kämpar de som ansvarar för kollektivtrafiken i regionerna, de regionala kollektivtrafikmyndigheterna, med utmaningen att upprätthålla trafiken trots stor sjukfrånvaro bland medarbetarna. Detta samtidigt som nya statliga riktlinjer krävt omfattande insatser och vikande biljettintäkter innebär snabbt växande ekonomiska påfrestningar. Det gäller inte minst sedan den 1 april, då Folkhälsomyndigheten gick ut med nya föreskrifter om allas ansvar att förhindra smitta av covid-19.

Enligt Folkhälsomyndighetens föreskrifter ska de som kör kollektivtrafik och verksamheter som ansvarar för allmänna färdmedel se till att ”trafiken kan köras i den omfattning som behövs för att minska risken för trängsel, begränsa antalet passagerare per fordon, samt informera sina passagerare om hur de kan minska risken för smittspridning”.

- Bara här i Västra Götaland förlorar vi ungefär 150 miljoner i biljettintäkter varje månad, säger Ulrika Frick (MP), ordförande i kollektivtrafiknämnden. Självfallet är det bra att folk undviker onödiga resor med tanke på smittspridningen, men det finns stor risk för att det kommer att slå mot vårt turutbud om vi inte får ekonomisk stöttning. Uppmaningen från staten är dessutom att köra så mycket vi kan för att undvika trängsel.

- Innan pandemin slog till så hade vi rekordmånga resenärer i kollektivtrafiken. Vi vill få tillbaka dessa och locka många fler när detta är över, säger Ulrika Frick.

- Västtrafik har högt ställda mål för kollektivtrafiken och i det nya trafikförsörjningsprogrammet som nu arbetas på är förslaget en målsättning på minst 50 procent hållbart resande år 2035.

- Det är många som är beroende av en väl fungerande kollektivtrafik både nu under pågående kris och även efter, säger Peter Hermansson (M), ordförande i Västtrafik. Precis som sjukvården får ersättning av staten för ökade kostnader med anledning av Covid 19, så behöver även kollektivtrafiken få det, annars är en nedskärning av utbudet tyvärr det enda som återstår.

- Nu måste staten ta sitt ansvar och garantera kompensation för kollektivtrafikens intäktsbortfall och merkostnader. En fungerande, robust och uthållig kollektivtrafik fyller en samhällsviktig funktion oaktat om vi talar om fungerande arbetspendling eller som del av ett ambitiöst hållbarhets- och miljöarbete, fortsätter Peter Hermansson (M).

Ulrika Frick (MP), tel. 070-270 40 93
Ordförande, Kollektivtrafiknämnden