Socialdemokratiskt förslag riskerar urholka kollektivtrafikens finansiering

På regionstyrelsen imorgon beslutas om en motion av Socialdemokraterna om ungdomsrabatt i kollektivtrafiken. Det är en reform som beräknas kosta 59 miljoner kronor. Det vet Socialdemokraterna om, men har inte presenterat något förslag på finansiering, inte ens i sitt eget budgetförslag.

- Det är anmärkningsvärt att lägga fram ett populistiskt förslag som ska rymmas inom Västtrafiks ordinarie budget och det får självklart konsekvensen att något annat måste prioriteras bort, säger Ulrika Frick (MP), regionråd och ordförande i kollektivtrafiktrafiknämnden. För att finanserna förslaget innebär det i så fall stora neddragningar på trafik, summan motsvarar t.ex. all expressbusstrafik i Fyrbodal, stadstrafiken i Uddevalla eller linjen Grön express. Är man en seriös politiker måste man då ställa sig frågan vilket som är viktigast, åka gratis eller ha bussar att åka med? För grönblå samverkan är den prioriteringen enkel, vi får inte fler resenärer om vi lägger ner trafik.

- Det är bekymmersamt att ett sådant väletablerat parti som Socialdemokraterna inte tar ansvar som största oppositionsparti, säger Ulrika Frick. Utan bara fokuserar på att driva populistiska förslag som är lätt att vinna snabba poänger på, men som kommer tränga undan kärnverksamhet.

Ulrika Frick (MP), 0702-70 40 93

Regionråd och ordförande i kollektivtrafiknämnden