Socialdemokraterna vill plundra regionens pensionspengar

Socialdemokraternas budgetförslag för 2020 innehåller en häpnadsväckande oansvarig hantering av Västra Götalandsregionens tillgångar. De slår sig för bröstet genom att säga att de tillför miljardbelopp till sjukvården. Vad de inte talar högt om är att de tar över en halv miljard från moderförvaltningen. Det är att dränera den förvaltning på pengar som betalar ut pensioner.

- Det är långt ifrån en ansvarsfull politik att ta över en halv miljard kronor från den förvaltning som betalar ut pensioner till före detta och blivande pensionärer, som varit eller är anställda bland annat som vårdpersonal i Västra Götalandsregionen, säger Johnny Magnusson (M), regionstyrelsens ordförande.

- Att säga sig satsa på vården och vårdens personal är gott och väl, men att göra det genom att plocka pengarna från samma vårdpersonals framtida pensionspengar kan ingen uppleva som seriöst eller bra personalpolitik, konstaterar Johnny Magnusson.

I Socialdemokraternas budgetförslag framgår att de tar totalt 535 miljoner kronor ur Västra Götalandsregionens moderförvaltning. Västra Götalandsregionen har pensionsåtagande gentemot tidigare samt nuvarande anställda. Om moderförvaltningen töms på dessa pengar måste ändå pensionsåtagandena fullföljas. Finns inte pengarna så väntar nedskärningar i verksamheternas ramar framöver för att återställa dessa pengar.

Socialdemokraternas lönesatsning - till största delen GrönBlå Samverkans OB-satsning

Socialdemokraterna skriver vidare i sin budget att de tillför 500 miljoner kronor för ”konkurrenskraftiga löner”. Den så framgångsrika satsningen som GrönBlå Samverkan tidigare gjort på vårdens personal genom höjda OB-ersättningar uppgår i budget för 2020 till ca 420 miljoner kronor. Socialdemokraterna har med andra ord i stort sett kopierat GrönBlå Samverkans personalsatsning och ska denna fullföljas återstår ca 90 miljoner kronor till Socialdemokraternas lönesatsning. Om regionens 55 000 anställda skulle få del av denna summa motsvarar det 136 kr per månad i höjd lön.