Grönblå Samverkan i Västra Götalandsregionen

Slopat näringsförbud för vårdpersonal

Hälso- och sjukvårdsstyrelsen fattade den 30 september beslut om att upphandla tillgänglighetssatsningar inom kirurgi och urologi. Samtidigt beslöt styrelsen att ta bort de karensregler som har hindrat personal anställd inom Västra Götalandsregionen från att bidra i detta arbete.

• -Jag är glad att vi nu har slopat kravet på karenstid i dessa upphandlingar. Genom att ta bort karenstidskravet öppnar vi för friare rörlighet och konkurrens på arbetsmarknaden. All utbildad personal som vill och kan bidra till god vård att för att korta köer ska inte hindras av onödiga regler. Vårdpersonal i regionen ska inte drabbas av ett västsvenskt näringsförbud i 6–12 månader. Det gör inte regionen till landets bästa arbetsgivare, säger Jonas Andersson, ordförande i Hälso- och sjukvårdsstyrelsen.
  • -Grönblå samverkan vill underlätta möjligheten för vårdpersonal att påbörja anställning inom VGR. Likaså vill vi säkerställa kompetensförsörjningen inom vården och därför häva de restriktioner som karenskravet innebär för personalen och deras möjlighet till arbete, fortsätter Jonas Andersson.

Kravet på karens innebär i ett antal vårdupphandlingar att privata vårdgivare inte får använda personal som har varit anställda i VGR de senaste 6 månaderna för uppdraget.

Områden aktuella för upphandling är kirurgi och urologi då befintliga avtal löper ut under året. Avtalen har varit ett viktigt stöd för sjukhusen i arbetet med att minska antal väntande, därför ska nya avtal upphandlas.

Jonas Andersson (L)

Ordförande Hälso- och sjukvårdsstyrelsen