Sjukvårdens veteraner kan komma att få ett extra lönepåslag efter förslag från (M)

Vårdpersonal i Västra Götalandsregionen som väljer att arbeta kvar efter att ha fyllt 65 år kan komma att premieras med ett särskilt lönepåslag motsvarande skillnaden mellan den fulla arbetsgivaravgiften (31,42 %) och den lägre som gäller för 65-åringar och äldre (10,21 %). Detta efter en motion från Moderaterna.

• Syftet med vår motion är att försöka uppmuntra äldre seniora medarbetare att arbeta kvar också efter pensionering. Vi tror att de bidrar till såväl ökad kontinuitet och trygghet i verksamheten, men också till att öka redundansen och robustheten i verksamheten – inte minst under semestrar och arbetstoppar.

Det säger Lars Holmin (M), gruppledare och regionråd, som i en motion föreslagit att regionen utreder hur ett extra lönepåslag motsvarande skillnaden i de olika nivåerna för arbetsgivaravgiften i praktiken skulle kunna tillämpas inom regionens verksamheter där bemanningen är en flaskhals.

• För oss moderater är det viktigt att försöka motivera medarbetare att arbeta längre och på så sätt kunna tillvarata deras värdefulla kompetens. Glädjande nog verkar det finnas en politisk enighet kring att vårt förslag är bra, fortsätter Holmin (M) efter att Regionstyrelsen yttrat sig över motionen.

Beräkningar visar att en sjuksköterska som är äldre än 65 år, med 40 000 kr i månadslön, som väljer att arbeta 100 % så skulle påslaget kunna vara upp till 8500 kr/mån.

För ytterligare kommentarer kontakta:

Lars Holmin (M), vice ordförande Regionstyrelsen VGR