Satsning på vägsträckningar vid Uddevalla och Grästorp

Regionstyrelsen beslutade idag om att prioritera två nya objekt i den regionala infrastrukturplanen, dels på Väg 678 Bratteröd – Grohed i Uddevalla kommun och dels Förbifart Grästorp.

Sträckan Bratteröd – Grohed är en olycksdrabbad och hårt trafikerad sträcka som används som omledning av trafik när Uddevallabron är avstängd. Förslaget är att den ska byggas som en 2+1 väg och projektet är beräknat till 100 miljoner kronor. Projektet kan starta ganska omgående och redan nu pågår ett arbete med att bygga ett mötesspår på södra Bohusbanan.

- Det känns oerhört skönt att breddning av vägen mellan Bratteröd och Grohed har prioriterats högre och att bygget snabbt kan komma i gång, kommenterar regionrådet Kristina Jonäng (C).

Objekt Förbifart Grästorp syftar främst till att leda bort den tunga trafiken från Grästorps tätort.

- Äntligen finns en lösning för att minska den tunga trafiken i Grästorp. Det är bra att vi kunde hitta en sträckning som alla kunde enas om. Det har varit en bra dialog mellan stat, region och kommuner i det arbetet, understryker Kristina Jonäng (C).

Kristina Jonäng (C)
Regionråd och ordförande i regionutvecklingsnämnden