Satsning på att få ut fler psykologer i verksamheten

På många håll i regionen råder det brist på psykologer. Personalutskottet i Västra Götalandsregionen har nu beslutat att fortsätta den centrala delfinansieringen av den praktiska tjänstgöringen för psykologer för åren 2017-2020.

- Vi ser att det finns ett fortsatt behov av en regiongemensam satsning på att få ut fler psykologer i verksamheterna. För att klara den framtida kompetensförsörjningen efter att det nu gällande delfinansieringsbeslutet av 30 årliga PTP-tjänster upphör i slutet av nästa år, har Personalutskottet beslutat att dels fortsätta delfinansieringen fram till 2020, men att också utöka satsningen så att den rymmer 40 PTP-tjänster. Det säger Gunilla Levén (M) ordförande i Personalutskottet.

- För att delfinansiera 40 PTP tjänster avsätter vi nu 16 miljoner kronor årligen ur det personalpolitiska anslaget samt ytterligare 2 miljoner kronor för en fortsatt finansiering av det regiongemensamma PTP-utbildningsprogrammet, fortsätter Levén (M).

- Vår satsning är en del i att söka komma tillrätta med den obalans vi ser mellan efterfrågan och tillgång på erfarna psykologer. Psykisk ohälsa är en stor orsak till de allt högre sjukskrivningstalen i samhället. Från den GrönBlå majoritetens sida framhåller vi ju också behovet av att stärka vården för barn och unga som mår psykiskt dåligt. Tillsammans med att vårdcentralerna framgent ska tillhandahålla legitimerad psykolog eller legitimerad personal med motsvarande kompetens, allt för att söka minska den psykiska ohälsan, kan vi anta att efterfrågan på psykologer kommer att öka, avslutar Levén (M).

Gunilla Levén (M)

Ordförande i Personalutskottet