Så ska GrönBlå Samverkans tillskott till psykiatrin för 2015 fördelas

I GrönBlå Samverkans budget för 2015 tillfördes psykiatrin 50 mnkr. I dag fattade Hälso- och sjukvårdsstyrelsen beslut om hur detta tillskott ska fördelas för att ge så god effekt som möjligt.

De extra medlen riktas till att stärka tillgängligheten till neuropsykiatrisk utredning och behandling inom såväl barn- och ungdomspsykiatrin (18.8 mnkr) som vuxenpsykiatrin (13,3 mnkr). Därtill förstärks vården för patienter med självskadebeteende (17,9 mnkr). Sjukhusens psykiatriförvaltningar har haft möjlighet att ansöka om extra pengar och medlen har fördelats utifrån förvaltningarnas befolkningsunderlag.

– Det finns ett starkt behov av att korta väntetiderna till utredning och behandling inom neuropsykiatrin samt att stärka vården för patienter som lider av självskadebeteende. Därför har dessa områden prioriterats, säger Monica Selin (KD), ordförande i Psykiatriberedningen och ledamot i Hälso- och sjukvårdsstyrelsen.

Under de två kommande åren fortsätter, och förstärks, GrönBlå Samverkans satsningar på området. Psykiatrin tillförs ytterligare 75 miljoner kronor 2016 och lika mycket medel skjuts till 2017.

– Målsättningen är att förbättra tillgängligheten, kontinuiteten, säkerheten och kvaliteten inom psykiatrin, säger Monica Selin.

Presskontakt:

Elisabet Lann, politisk sekreterare (KD)

Elisabet.Lann@vgregion.se 0700-85 29 43