Så ökar vi tillgängligheten inom psykiatrin

– Väntetiderna till utredning och behandling inom neuropsykiatrin är många gånger oacceptabelt långa. Dessutom har vi under lång tid haft en bristfällig vård för patienter som lider av självskadebeteende. Det är oerhört angelägna satsningar som Psykiatriberedningen fattat beslut om idag.

Det säger Monica Selin (KD) ordförande i Psykiatriberedningen med anledning av att beredningen idag fattat beslut om att föreslå Hälso- och sjukvårdsstyrelsen att låta sjukhusens psykiatriförvaltningar ansöka om extra pengar till att korta väntetiderna till neuropsykiatrisk utredning och behandling samt till att stärka vården för patienter med självskadebeteende.

– När GrönBlå Samverkan i höstas tog över ledarskapet i Västra Götalandsregionen var ett av våra viktigaste löften att psykiatrin skulle prioriteras. Vi började med att inrätta Psykiatriberedningen och skjuta till 50 miljoner redan i år. Nu arbetar vi med att få ut dessa extra anslag i verksamheterna där de kan få så god effekt som möjligt.

– Det finns mycket att göra för att förbättra och öka tillgängligheten till vård för människor som lider av psykisk ohälsa och sjukdom. Vi har också idag fattat beslut om att revidera den regionala utvecklingsplanen för barn- och ungdomspsykiatrin. Sammantaget tar vi i och med dessa beslut på dagens sammanträde viktiga steg i rätt riktning mot ökad tillgänglighet och kvalitet inom psykiatrin med särskilt fokus på barn, ungdomar och unga vuxna.

Monica Selin (KD)

Ordförande i Psykiatriberedningen