S ansvarslösa förslag avvisas

Västra Götalandsregionens koncernkontor anser inte att ytterligare en miljard kr utan särskilt ändamål kan fördelas utanför budget till hälso- och sjukvården. Det framgår av regiondirektörens återrapportering på initiativärendet som S, SD och V drev igenom i regionstyrelsen den 20 april.

Regiondirektören upplyser också om att Västra Götalandsregionens resultat år 2020 på 1,8 miljarder kr, inte kan användas för några nya kostnader. 1,3 miljarder kr behöver redan under 2021 användas till att reglera regionens pensionsskuld. Återstående 520 miljoner kronor kommer att åtgå för att finansiera de ökade vårdvolymerna från 2022, då det uppdämda vårdbehovet som uppstått under pandemin ska arbetas bort. Det uppdämda vårdbehovet beräknades vid årsskiftet uppgå till en kostnad motsvarande 875 miljoner kr att beta av.

- Regionens förvaltning landar i samma bedömning som jag har gjort, konstaterar regionstyrelsens ordförande Johnny Magnusson (M). Det populistiska tilltaget från S, SD och V innebar ett försök att övertrumfa GrönBlå Samverkans budget på över 44 miljarder till hälso- och sjukvården. Detta genom att fiffla med regelverket och hänvisa till pengar som faktiskt inte finns, eftersom de redan är intecknade för annat.

I sin skrivelse påminner regiondirektören om att det inte var oväntat att sjukhusen inte skulle lyckas komma i balans med budget under 2021. Detta eftersom tidigare planerade åtgärder inte kunnat genomföras på grund av pandemin.

- Vi har från GrönBlå Samverkan (M, C, KD, L och MP) lovat att alla kostnader som uppstår för sjukhusen under 2021 till följd av pandemin kommer att tas omhand när året är slut. Det är en linje som vi självfallet avser att fullfölja. För detta kommer statsbidragen för covid-19 att användas i år på samma sätt som under 2020. Det är en lögn att som Helen Eliasson (S) påstå att statsbidragen inte används för det ändamål de är tänkta.

Hur sjukhusens underskott på längre sikt och efter pandemin ska kunna vändas till en ekonomi i balans är något som sjukhusen och regionens förvaltning nu tittar närmare på. Åtgärdsplanerna ska redovisas för regionstyrelsen i slutet av maj.

Hur S, V och SD kommer att förhålla sig till den information som regiondirektören framfört är ännu inte känt. Regionstyrelsen sammanträder nästa gång den 4 maj och då ligger frågan återigen på bordet.

- Det är min förhoppning att S, SD och V nu besinnar sig. Deras krav om att sjukhusen i år ska kompenseras för covid-19-relaterade kostnader har hela tiden varit tillgodosett. Att utan föregående analys tvinga fram ytterligare utgifter om en miljard kr, utan att varken veta var pengarna ska komma från eller användas till, vore utomordentligt ansvarslöst. Då har de dessutom framkallat en politisk kris i regionen mitt under pandemin. Jag hoppas att de är kloka nog att avstå från detta, avslutar Johnny Magnusson (M).

Bilaga:
Mer pengar till sjukhusen – förstärkning av sjukhusförvaltningarnas ramar