Regionstyrelsen kritisk till vattendirektivets åtgärdsförslag

Brist på delaktighet, oklart kring finansiering och risk för att mindre företag på landsbygden drabbas. Regionstyrelsen yttrade sig kritiskt över EU:s vattendirektiv på tisdagen.

- Vi får många synpunkter via kommuner och företag om åtgärdsförslagen för Västerhavets vattendistrikt, säger regionstyrelsens ordförande Johnny Magnusson (M), i en kommentar.

- Kommunerna i regionen ger bland annat uttryck för brister i delaktighet och oklarheter i finansiering samtidigt som vattendirektivet riskerar hota små företag på landsbygden, säger Kristina Jonäng (C), regionråd och miljönämndens ordförande.

På tisdagen yttrade sig regionstyrelsen över åtgärdsförslagen för Västerhavets vattendistrikt för perioden 2014-2021. På flera punkter är regionstyrelsen kritisk.

Brister i delaktighet

Flera av kommunerna ger uttryck för att de inte känner att de varit delaktiga i tillkomsten av åtgärdsförslagen och att de har svårt att kommunicera de komplicerade underlagen inom såväl den kommunala förvaltningen som bland berörda parter i kommunerna i stort.

Oklarhet kring finansiering

Flera av kommunerna känner en osäkerhet kring förmågan att klara de kostnader som insatserna ger upphov till. Förslaget ger inga klara besked om hur kostnaderna för åtgärder skall fördelas utan det kommer att klarna efterhand, varför kommunerna inte vet vilka resurser som behöver reserveras.

Hot mot småföretag på landsbygden

Det råder oro för hur åtgärderna påverkar enskilda företag i kommunerna. Flera av kommunpolitikerna pekar på effekterna på skogsföretag och jordbruk i kommunerna. Enheterna är ofta små med begränsad lönsamhet. Ansvarsrollen kan också vara oklar genom att markägare förväntas vidta åtgärder mot t ex läckage av näringsämnen som ytterst orsakas av luftburet nedfall. Det finns en överhängande risk att företagen inte klarar att bedriva fortsatt verksamhet, vilket i sin tur orsakar andra typer av samhällsekonomiska förluster, menar regionstyrelsen i sitt yttrande.