Regionstyrelsen banar väg för vårdöverenskommelser

På måndag tar regionstyrelsen beslut om åtgärder för att bana väg för vårdöverenskommelser för sjukhusen för 2020.

De diskussioner som förts i hälso- och sjukvårdsnämnder och sjukhusstyrelser avseende vårdöverenskommelser för 2020 har gjort att GrönBlå Samverkan i regionstyrelsen tagit initiativ till en diskussion om åtgärder för att möjliggöra politiska beslut om överenskommelserna. Diskussionerna har förts i hälso- och sjukvårdsstyrelsens presidium i syfte att nå en bred överenskommelse om de föreslagna åtgärderna. Diskussionerna har mynnat ut i ett förslag till komplettering av de tidigare föreslagna vårdöverenskommelserna som såväl GrönBlå Samverkan som Socialdemokraterna ställer sig bakom. Därmed finns det en bred och ansvarfull uppgörelse som ger klara förutsättningar för hälso- och sjukvårdens verksamheter under år 2020.

Ärendet som regionstyrelsen ska besluta om på måndag innehåller en rad förslag på åtgärder, där hälso- och sjukvårdsnämnderna bland annat tillförs ytterligare 279 miljoner kronor att beställa vård för. Vårdöverenskommelsen föreslås bli ett-årig, med planen att från 2021 möjliggöra fleråriga överenskommelser. Utförarverksamheterna kan i avvaktan på fleråriga vårdöverenskommelser räkna med en resursökning om minst 2 procent såväl 2020 som 2021.

En viktig del i överenskommelsen är att omställning av vården som nu pågår ska kompletteras med en särskild översyn kring sjukhusens uppgiftsfördelning och inriktning, vilket innebär att inga utbudsförändringar kommer att göras förrän denna plan är klar. Undantag kan göras för vad som följer av strategin för omställningen av vården.

Kommentarer:

Johnny Magnusson (M), regionstyrelsens ordförande, tel. 073-098 48 00

Jonas Andersson (L), regionråd och ordförande i hälso- och sjukvårdsstyrelsen, tel. 070-837 78 53