Regionens vårdcentraler förstärks med 76 miljoner

Regionens vårdcentraler förstärks med 76 miljoner

Hälso- och sjukvårdsstyrelsen beslutade i dag att tillföra Vårdval Vårdcentral och Vårdval Rehab en indexuppräkning med 3 procent för 2023. Det är en procents ökning jämfört med beslutad budget och motsvarar drygt 76 miljoner extra för vårdcentralerna och 8,5 miljoner för rehab.

Under beredningen av ärendet har förvaltningen lagt fram två olika förslag. Först med en uppräkning på 3 procent som samverkats och sedan ett nytt förslag med 2 procent. Samtidigt föreslås att Närhälsan, regionens egna vårdcentraler, ska räknas upp med 2 procent och tillåts budgetera med ytterligare 1 procent som en riskpost i väntan på regionfullmäktiges beslut om tilläggsbudget i november.

- För oss är det viktigt att värna regionens vårdcentraler och rehabenheter samt stärka invånarnas tillgänglighet till primärvården. Den nära vården i Västra Götaland behöver stärkas ekonomiskt och därför är dagens beslut så viktigt, säger Pär Lundqvist, Hälso- och sjukvårdsstyrelsens ordförande (L).

- GrönBlå Samverkan håller därför fast vid den första bedömningen med en uppräkning på 3 procent. Skälen för det är att vi måste ge samma finansiella förutsättningar för offentliga och privata utförare inom samma vårdval. Beslutet innebär att vi fortsätter att förstärka den nära vården i regionen, avslutar Pär Lundqvist.

Beslutet ligger i linje med de direktiv som har getts för detaljbudgetarbetet och ryms inom givna budgetramar för omställning till god och nära vård.

För fler kommentarer kontakta

Pär Lundqvist