Avsiktsförklaring mellan Västra Götalandsregionen och Marks Kommun avseende Skene Lasarett

- Det är glädjande att vi nu har kommit så långt att vi kan skriva under en avsiktsförklaring avseende samverkan och utveckling av verksamheten vid Skene Lasarett. Vi går nu från ord till handling och tar ett första steg för att åter fylla Skene Lasarett med verksamhet. Detta har varit ett mål för GrönBlå Samverkan, säger Göran Larsson (MP) ordförande i styrelsen för Södra Älvsborgs Sjukhus.

- Detta är ett naturligt, strategiskt och medvetet steg i arbetet att flytta ut mer vård närmare människor och ligger väl i linje med den omställning av vården som vi nu påbörjat i Västra Götalandsregionen, fortsätter Linn Brandström (M) ordförande i styrelsen för Beställd Primärvård.

- Med en utbyggnad av den nära vården står primärvården inför utmaningar avseende kompetensförsörjningen. Jag ser med spänning och tillförsikt fram emot de nya arbetssätt som möjliggörs med den typ av samverkan som vi nu går in i tillsammans med Marks Kommun, fyller Ann-Sofie Alm (M) ordförande i Primärvårdsstyrelsen i.

- Från Marks Kommuns sida vill jag framför allt betona betydelsen av ökad samverkan mellan vårdgivarna, å ena sidan Västra Götalandsregionen och å andra sidan Marks Kommun. Ökad samverkan och att samla våra gemensamma resurser, är till gagn, inte minst för alla äldre multisjuka som nu kan erbjudas mer vård nära hemmet, och inte tvingas åka fram och tillbaka till Borås, säger Tomas Johansson (M) Kommunstyrelsens ordförande i Marks Kommun.

Presskontakt:

Torbjörn Colling, pressansvarig (M) Mail: torbjorn.colling@vgregion.se Tel: 0700-825219