Omstart för kollektivtrafiken i pandemins spår

På onsdag den 17 mars väntas Kollektivtrafiknämnden anta ett nytt Trafikförsörjningsprogram som stakar ut riktningen för kollektivtrafikens utveckling de närmaste åren.

Mitt under arbetet med programmet slog pandemin till. Detta har på många sätt förändrat förutsättningarna för kollektivtrafiken. Människors resande och pendling har drastiskt förändrats och det är i nuläget svårt att bedöma återhämtningstakten gällande resandeutveckling och intäkter.

Fram till år 2025 är målet att återta den samlade andelen resor med kollektivtrafik, cykel och gång så som den såg ut innan Coronapandemin (40 procent), samt att återta kollektivtrafikens marknadsandel kontra bilen, så som den var innan pandemin (33 procent). Det övergripande målet kommer fortsatt vara att öka andelen hållbara resor med en långsiktig ambition om att alla resor ska vara hållbara.

- Detta kommer att bli en stor utmaning och för att nå målen under rådande förutsättningar måste vi jobba bredare, olika lösningar passar olika individer och olika geografier. Därför behöver vi se över flexibiliteten både för resor men även prisutbudet och titta på hur en satsning på en kombinerad mobilitet skulle kunna se ut i Västra Götaland. Detta är en viktig del av inriktningen i det nya trafikförsörjningsprogrammet, säger Ulrika Frick (MP), regionråd och ordförande i kollektivtrafiknämnden.

De senaste åren har viktiga steg tagits för kollektivtrafikens utveckling. Det har blivit enklare för resenären att köpa biljett, tillgängligheten för funktionshindrade har förbättrats och kollektivtrafikens klimatpåverkan har minskat genom att 97 procent av trafiken körs med förnybara drivmedel och andelen eldrift har ökat kraftigt. Andelen resor med kollektivtrafiken ökade stadigt år till år fram till att pandemin slog till och genomgripande påverkade våra resmönster

I det nya Trafikförsörjningsprogrammet kommer ett stort fokus att läggas på att kollektivtrafiken ska kännas trygg, säker och inkluderande för att på så sätt återvinna förtroendet.

- I vårt fortsatta arbete med omstarten för kollektivtrafiken kommer vi även att öppna upp för en ny dialog med våra invånare i Västra Götaland och fråga oss vad tar vi fasta på i spåren av pandemin? Hur vill vi leva? Vilka positiva effekter ser vi kring möjligheterna att jobba hemifrån, för oss som har möjlighet till det, i större utsträckning än innan. Samtidigt är det vår roll som politiker att fortsätta vårt prioriterade arbete med att knyta samman regionen och ge jämlika förutsättningar, fortsätter Ulrika Frick.

- Vi ser det som vår uppgift att leverera ett bra utbud, anpassat efter vad våra invånare behöver. Vi står med största sannolikhet inför en ny verklighet jämfört med tidigare, avslutar Ulrika Frick.

Kontakt:
Ulrika Frick (MP)
Regionråd och ordförande i kollektivtrafiknämnden

Frida Hagström (MP)