Oansvarigt S-förslag gräver hål i vårdpersonalens pensionspengar

GrönBlå Samverkan har gjort och gör lönesatsningar på över 1000 miljoner kr under mandatperioden. Senast på bristyrken inom dygnet runt-vården. Nu springer Socialdemokraterna efter med oansvarigt och oseriöst valfläsk. Detta gör man med Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet i släptåg. Socialdemokraternas förslag på lönesatsning omfattar ytterligare yrkesgrupper under 2022, vilket är något som inte ryms inom regionens fastställda budget. Någon allmän budgetpost för diverse vidlyftiga utsvävningar existerar inte. I ett kreativt försök till finansiering vill därför Socialdemokraterna plundra regionens avsatta pensionspengar. Det är chockerande oansvarigt, för att uttrycka det milt.

- GrönBlå Samverkan ser vikten av att långsiktigt satsa på sjukvårdens medarbetare. Det har vi gjort och gör genom att höja OB-tilläggen, det har vi gjort genom en särskild satsning på IVA-personal och nu senast på bristyrken inom 24/7. Det har vi också gjort genom en bred satsning på 700 miljoner kr per år, under tre år från 2022 och framåt, för att successivt och planerat höja olika yrkesgruppers löner inom sjukvården. Alla dessa satsningar är finansierade på ett ansvarsfullt sätt inom ramen för regionens ekonomi, säger Lars Holmin, gruppledare för Moderaterna.

Kontakt:
Lars Holmin (M)