Nytt regionråd för Moderaterna utsett

Nytt regionråd för Moderaterna utsett

Moderaternas fullmäktigegrupp har utsett nytt regionråd efter Linn Brandström, som efter årsskiftet övergår till att vara kommunstyrelsens ordförande i Töreboda.

Det är Gustaf Josefson, Mölndal, som får förtroendet att vara en av partiets tre ledamöter i regionstyrelsen. Gustaf klev in i regionpolitiken 2020 då han valdes till ordförande i styrelsen för Sahlgrenska Universitetssjukhuset efter framlidne Henrik Ripa. I valet toppade han partiets valsedel i den västra valkretsen. Han är sedan våren 2022 partiets vice gruppledare och i oktober valdes han till ersättare i regionstyrelsen. Gustaf är en av arkitekterna bakom den nya politiska organisation som Västra Götalandsregionen intar efter årsskiftet.

- Jag är stolt och tacksam för förtroendet, säger Gustaf Josefson som också kommer att vara Moderaterna förstanamn i den viktiga Operativa hälso- och sjukvårdsnämnden. Jag ser fram emot att tillsammans med den moderata gruppen bedriva en konstruktiv oppositionspolitik och utveckla lösningar för att bekämpa sjukvårdsköerna och hantera de ekonomiska utmaningar som vi ser för de kommande åren.

Ny regionrådsersättare
Till ny regionrådsersättare utsåg fullmäktigegruppen Monika Beiring, Göteborg. Monika valdes in regionfullmäktige första gången 2018 och har under den snart avslutade perioden varit ordförande i styrelsen för Närhälsan som bland annat ansvarar för de vårdcentraler som Västra Götalandsregionen driver i egen regi. Hon har varit aktiv som förtroendevald i Göteborgs Stad där hon fram till årsskiftet är ordförande i Nämnden för intraservice. Under den kommande perioden kommer hon att vara andre vice ordförande i den Strategiska hälso- och sjukvårdsnämnden.

- Jag är hedrad över förtroendet att ingå i Moderaternas regionstyrelsegrupp, säger Monika Beiring. Jag ser fram mot att arbeta med den strategiska utvecklingen av hälso- och sjukvården i regionen där jag vill utveckla primärvården och förbättra människors tillgång till den.

Moderater på ledande befattningar
Moderaternas fullmäktigegrupp fastställde på måndagen sin nominering till ett stort antal politiska uppdrag som partiet fått i kraft av ett förbättrat valresultat samt sin valtekniska samverkan med KD, C och L.

Följande moderater kommer att inneha presidieposter i Västra Götalandsregionens styrelser, nämnder och bolag under de kommande fyra åren:

Arkivnämnden, vice ordförande

Linda Jansson, Färgelanda

Delregional nämnd Södra, vice ordförande

Tomas Johansson, Mark

Delregional nämnd Västra, vice ordförande

Anna-Lena Holberg, Lerum

Infrastruktur- och kollektivtrafiknämnden, andre vice ordförande

Angela Fast, Partille

Strategiska hälso- och sjukvårdsnämnden, andre vice ordförande

Monika Beiring, Göteborg

Styrelsen för fastighet och service, andre vice ordförande