Nytänkande kultursatsningar från Västsverige uppmärksammas i Almedalen

Hur kan kulturen bli svaret på stora samhällsutmaningar som social utslagning och orättvisor? Det är en fråga som kulturnämnden i Västra Götalandsregionen lyfter under sitt deltagande vid politikerveckan i Almedalen 2015.

I morgon (1/7) anordnar kulturnämnden seminariet Mångfald eller enfald – hur kan kulturen bli en kraft mot utanförskap? Ami Ekström, kort- och dokumentärsfilmansvarig på Film Väst, Amanda Larsson och Saga Björklund Jönsson som är initiativtagare till satsningen RÖST vid Göteborgs stadsmission och Monica Florin, guide på utställningen Vi är romer medverkar. Conny Brännberg (KD), ordförande i Västra Götalandsregionens kulturnämnd, är värd.

Vid seminariet berättar Ami Ekström om The Hub – en satsning av Film Väst och Kultur i Väst på att stärka kvinnligt filmskapande. Amanda Larsson och Saga Björklund Jönsson presenterar sin verksamhet utifrån frågan: Vad skulle du säga om alla lyssnade? Monica Florin delar med sig av sina upplevelser om hur det är att vara guide på Vi är romer, men också hur det är att vara rom i dagens Sverige.

– En målsättning med Kulturnämndens medverkan är att sprida goda exempel från Västra Götaland på hur det går att arbeta inom kulturområdet för att minska fördomar och utanförskap. Almedalsveckan ger oss också goda möjligheter att inhämta idéer kring hur vi kan fortsätta utveckla vårt arbete för att vidga deltagandet i kulturlivet, säger Conny Brännberg.

På onsdagskvällen arrangerar Vara konserthus, med stöd av Västra Götalandsregionens kulturnämnd, en konsert på Länsteatern av Best of Sweden. Evenemanget går under namnet Best of Sweden – Sveriges okända världsstjärnor. Best of Sweden är en produktion där artister som är ikoner i sina hemländer, men okända i Sverige, har samlats. Vid konserten kommer två artister från produktionen att uppträda: Ramy Essam och Safoura Safavi.

Kulturnämnden kommer att direktsända såväl seminariet som konserten på webben:http://bambuser.com/channel/vgrkultur.

Mångfald eller enfald – hur kan kulturen bli en kraft mot utanförskap?
Vad?
Seminarium
Var? Almedalsbiblioteket, Cramérgatan 5, sal E35
När? Onsdagen den 1 juli, klockan 15:00-17:00